NULL Skriv ut sidan - Bolmsö

Anbytarforum

Titel: Bolmsö
Skrivet av: Per Olov Qvist skrivet 2013-09-28, 08:01
Hej
 
Detta är mindre en fråga än att testa en hypotes som jag hoppas kan få bekräftad (eller dementerad) av någon som är kunnig på denna socken. Det gäller Sven Larsson Skantz, som först var soldat och senare blev torpare i Bohult under Hagen, samt hans hustru i andra giftet, Stina Petersdotter. Jag hittar paret  bl a A1:5 s 334, då han blivit änkling och gift om sig. Han finns fortsättningsvis i ett antal hfl tills A1:8 s 68 då han avlider 11.3.1835. Då anges födelseorten till Bolmsö. Födelseåret står i alla längder  som 1786 men om man går till födelseboken finns ingen motsvarande för det året. I A1:6 s 303 finns dock  hos honom en inhyses Lars Svensson, som man kan ha vissa skäl är hans far som nyligen blivit änkling. Denne Lars Svensson som varit backstugesittare i Lilla Hof har också en son Sven men denne är född 19.1.1783 (C:2 s 137). När Sven Larsson dör 1835 uppges åldern enligt dödboken vara 51 år och det stämmer ganska bra med denne son. Det andra frågetecknet gäller som sagt Stina Petersdotter. I ibid A1:8 står det att hon är född i Bredaryd 1792. Inte detta är heller överensstämmande med födelseboken för denna församling. Däremot finns en Stina Pettersdotter f. 21.9.1793 som finns i Bredaryd tills A1:2 s 399 då hon stryks (ca 1816). I dödboken står hennes far som Peter Hansson så namnformen Petersdotter är kanske mer rätt än Petetrsdotter. Vart hon tar vägen efter Bredaryd står det inget om men det är inte orimligt att hon flyttat till Bolmsö och där så småningom gift sig med änklingen Sven Skantz (1822). Detta är som sagt en hypotes men jag vet av tidigare erfarenheter att det kunde slarvas åtsklligt med födelseuppgifter i de gamla husförhörslängderna och det kan i en del fall slå fel på flera år. Någon har kanske stött på Stina Petersdotter/Pettersdotter innan 1822 på Bolmsö?
 
hälsningar från norr
Per Olov Qvist