NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2011
Skrivet av: Pernilla Bollman skrivet 2011-03-01, 20:57
Efter att med nya ögon sett på husförhörslängderna i Gladhammar tror jag att jag hittat denne halvbrodern Johan f.1751 i Blackstad, och att jag därmed känner mig lite säkrare på moderns ursprung i Blackstad enligt ovan.  
 
En Johan Bengtsson f.1753 i Blackstad dyker nämligen upp, först som inhyses hos den troliga halvbrodern Nils Botvidsson Bollstrand (senare Bollman), och sedan blev den yngre halvbrodern Erik Botvidsson inhyses hos Johan.  
 
I Blackstad fanns ingen Johan Bengtsson född 1753 eller under hela 1750-talet öht (ej heller på 1740-talet). 1753 överensstämmer med Johans födelseuppgifter i de tidiga hfl tillsammans med modern i Grantorpet Gladhammar. Vid sin död 1810, och i sista hfl, anges han vara född 1750 i Blackstad.  
 
Finns det någon som känner till Erik Frömans änka Lisken Nilsdotter? Hon finns ej i Blackstad hfl AI:1 1759, men den ser inte ut att vara fullständig. Kan hon ha flyttat med barnen till tex Gladhammar? Jag tror att Erik Frömans son Jöns f.1717 fanns i Törlehult i Blackstad AI:2, 55 år gammal med maka Maja Eriksdotter 58 år och sonen Per 16 år (AI:2 s.60). Änka och son bor kvar efter hans död 1777, se s.112 och s.163. Kan någon bekräfta eller avkräfta att detta är Erik Frömans son Jöns Eriksson?
 
Mvh Pernilla