NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-21
Skrivet av: Gunvald Bruce skrivet 2005-02-11, 00:08
Hej Sigvard och Sture!
 
Sent omsider läste jag era frågor/inlägg från oktober. Jag stöder Stures id?er om släktförhållandena, och anledningen är uppgifter för följande två familjer.
 
Nils Jönsson och hustrun Märta Månsdotter bodde en tid på torpet Lövsveden under Trästad, Blackstad. 1751-11-05 fick de en dotter, som döptes till Karin fem dagar senare. Bland vittnena fanns två intressanta namn, Sven Månsson i Ålhult och pigan Anna Månsdotter i Lövsveden. Om Sven har jag inte hittat någonting, han är anonym i sammanhanget.
Men Anna verkar vara den som Sture anger som född 1730-04-26 i Slottsbäcken. I så fall kunde hustrun vara en äldre syster. Jo, det visar sig att Måns Olofsson och Maria Johansdotter även fick en dotter Märta, f 1723-10-22 i Slottsbäcken (namnet något osäkert men dock samma som för Anna). Märta dog 1751-12-08 i Lövsveden, och var då 26 å 1 m och 12 d. Hennes ålder passar utmärkt in på fö-datum. Tyvärr slutar spåren här, åtminstone för tillfället.
 
Nästa familj ger ytterligare bindningar och starka sådana.
1752-11-01 vigs Erik Larsson, dräng i Herrefällan och Anna Månsdotter, piga i Lövsveden. Paret tar nu över torpet från föregående familj.
1700-talets HFL för Blackstad är ofullständiga, men Fö-längden ger besked: Det nya paret får i Lövsveden sönerna Nils 1756-04-19 och Johan 1758-06-25. Familjen flyttar och får 1765 dottern Kerstin i Hagstorp, Blackstad. Senare återfinns alla fem i Källarhult (kallas då Källhult i HFL). Där bor de åtminstone åren 1781-1784. Ytterligare stöd för att vi hittat rätt i sammanhangen får man av Erik Larssons dödsnotis i Locknevi Dö: 1802-06-08 dog snickaren Erik Larsson i Grindstugan, 77 år. Den åldern passar bra till fö-året 1725.
 
Tack Sture för tipsen, som hjälpte mig att knyta ihop trådarna. Hoppas bara att knutarna sitter där de skall!
 
Torparn på Lövsvea