NULL Skriv ut sidan - Berg

Anbytarforum

Titel: Berg
Skrivet av: Sofia Sköld skrivet 2015-07-25, 17:10
Hej, jag söker vidare anfäder till min farfars farfar: Anders Johan Nilsson, senare tar han efternamnet Sköld(soldatnamn, tror jag), och det är därifrån jag har mitt efternamn.
Jag vet redan en del av hans anfäder, återkommer om det nedan. Han föddes 29/10 1858 på Holmen Matkull i Berg. Han flyttade till soldattorpet nr 79 i Lädja 1881, och jag tror att han blev soldat där och tog namnet Sköld. Han var gift med Maria Catrina Johansdotter och de fick fem barn, varav deras näst äldsta son Erik August Sköld är min farfars far. Anders Johan dog i Moheda 11/8 1941.
 
Som sagt så vet jag redan en del om hans anfäder, men jag söker fäder i rakt led.
Anders Johans far hette Nils Peter Andersson, född 23/4 1823 i Tolg, död 12/3 1913 i Berg.
Nils Peters far var Anders Larsson, född 19/7 1786 i Gällaryd, död 21/2 1865, och det är härifrån jag behöver hjälp.
Jag tror att hans far hette Lars Andersson men jag har ingen annan information om denne.
 
Är det någon som kan hjälpa mig att hitta ett födelseår(helst med datum) osv. för denne Lars Andersson(om det nu är hans namn) och mer information om honom(om det är möjligt)?  
Detta skulle göra mig mycket tacksam!  
 
Mvh
Sofia Sköld