NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 juli, 2013
Skrivet av: Pia Lindgren (fd Gudbrand) skrivet 2013-03-15, 11:58
Hej alla som forskar i Askeryd församling. Jag har en ana som jag försöker knyta ihop med sina föräldrar men då det saknas böcker blir det ju mycket svårare. Min ana heter Anders Pettersson Kull OCH Berg. Berg kom in i bilden innan Kull (hur och varför är fortfarande lite oklart). Han var född 17940330 i Vestorp i denna församling. Föräldrarna hette Peter Jönsson f. 1763? och Lena Andersdotter f. 1762? De flyttade sedan till Marbäck 1795. Jag har letat i Marbäcks församling, husförhör 1795 utan framgång.  
 
Anders Pettersson dyker upp igen 1805 troligtvis hos sin moster Segrid Andersdotter f. 1756? Hon är gift med soldat Per Ledman och de bor i Sjöstugan i denna församling. Anledningen till att jag tror att det är en moster är för att hon heter samma efternamn som modern samt att det vid ett tillfälle står systerson i husförhöret på pojken. Han omnämns även som gossen och fostersonen vid senare husförhör. När Segrid avlider 1815 ärver hennes bror Anders Brogren henne, då hon inte fick några barn. Detta innebär också att om Segrid är syster till Lena så är hon då avliden. Så så långt ser släktskapet korrekt ut. Tyvärr har jag ännu inte hittat var syskonen är födda. Det står Säby och Frinnaryd på dem men har inte hittat dem där.  
 
Då Anders är bara 11 år gammal när han dyker upp i Sjöstugan har jag antagit att föräldrarna har avlidit. Jag har plöjt igenom husförhöret för denna församling 1804 till 1805 utan att hitta föräldrarna och Anders igen. Jag vet att de bodde i Marbäck fram till 17980222 då brodern troligtvis avled. Tyvärr kommer det första husförhöret 1803 i Marbäck och där finns de inte, varken i husförhör eller dödboken. Det finns även in/ut flytt i Marbäck och där finns de inte, därav måste de ha flyttat innan 1803, någonstans. Jag har även letat i dödboken för denna församling mellan 1803-1806 också det utan framgång. Jag har även tittat vad Anders hade för faddrar när han föddes och ingen Segrid eller Anders var omnämnd där. Vilket kanske inte behöver betyda något!?  
 
Är det någon som vet något mera om denna familj?