NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 juli, 2013
Skrivet av: Ingemar Andersson skrivet 2012-08-06, 21:40
Länge har min farmors morfars härkomst varit fördolt för mig. Från ock med att han enl. Frinnaryd AI:2 sid 305 AD noteras som 1806 inflyttad skräddardräng och heter Anders Johansson född 1788 i Askeryd har jag vetskap om hans vidare öden. I samma husförhör ser man att han först blev uttagen till Lantvärnet 1808 och sedan blir han soldat i Linderås 1811.
Men det är hans härkomst i Askeryd som är den stora frågan. Enl födelselängden Askeryd C:3 sid 123 AD föds 4 Anders år 1788. Tre av dem kan uteslutas direkt men den som har föräldrarna Johan Erlandsson Krut och Sara Svensdotter till föräldrar kan komma ifråga. Men där är Anders födelsedatum den 17 maj, men när han i ett husförhör i Linderås AI:3 sid 175 AD noteras födelsedatum den 25 maj.
Jag tyckte mig inte ha styrkt att det är rätt Anders. Min fundering blev, denne Anders var 18 år när han kom till Frinnaryd och hade säkert i den åldern praktiserat i skräddaryrket tidigare. I Askeryd hittade jag i AI:11 sid 200 AD hos sockenskräddaren Daniel Larsson en Anders Johansson dock med hänvisning till Enefall. I AI:11 sid 14 AD har han där födelseår 1794 så det måste vara fel väg. Kan möjligen tidigare väna damer här ha svaret jag söker så vore jag mycket tacksam.
Ingemar