NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2012
Skrivet av: Bo Beckman skrivet 2011-11-05, 17:41
Hej Anita
 
Kyrkböcker saknas fr.o.m. 1687 t.o.m.1689. Det var nog under den perioden som Amund J och Anna N gifte sig eftersom jag inte har funnit deras vigselår. Det samma gäller nog  också deras första son Amund A som föddes mellan 1687-1689. Det var väl inte ovanligt att förstfödde sonen fick sin pappas förnamn. När de så flyttade till Sjöhester 1689 så hade de med sig Amund A. 1691 fick de sitt andra barn Elin.  
I Askeryd fanns alltså två Amund Amundsson. Den andre Amund A föddes något senare i Esperyd 1693. Amund i Äsperyd med hustru ses i mantalslängderna för Askeryd 1703 -1715. Jag har funnit en Amund ogift,  i Äsperödjan, Askeryd 1747-1748. Han var då 54-55 år gammal.
 
I Bubbarp 1722 bor i två gårdar Amund J med hustru Anna och deras son Amund A med hustru Karin. Där bor också en del av Amund J:s och Anna N:s övriga barn.
Jag är så nyfiken på deras fortsatta öde. Har du några uppgifter om Amund J och Anna N ?
Det finns en mycket gammal loftbod på Sjöhester. Undrar eftersom Amund var företagsam och händig, bland annat var han snickare, om han i loftboden har byggt ett skåp som är så stort att det måste vara byggt i loftboden.
 
Jag undrar över deras föräldrar var de kom ifrån. Tror du att vi kan hjälpas åt och försöka hitta ytterligare några spår ?
 
Bosse