NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2012
Skrivet av: Anita Carlsson skrivet 2011-11-04, 10:52
Hej Bo!  
Fortsätter vår diskussion son började i Asby här! Låter intressant det där med din hemsida, förstår att det ligger mycket arbete bakom den.
För att återgå till våra Amundar i Bubbarp. Det är ju egentligen mycket rimligt att Amund Amundsson är son till Amund Jonsson och Anna Nilsdotter, men det finns inte bevis i form av födelsenotis. Man vill ju helst vara tvärsäker innan man lägger till någon till sin antavla. Jag kollade utifrån hypotesen att de var far och son. I mantalsl för Bubbarp kunde jag se att Amund A i så fall inte kunde vara född i Bubbarp.Jag vet ju hans barns faddrar, och även namn på barn till Amund J i hfl. Dessa stämde väl med de barn som föddes till Amund i Sjöhester. I mantalsl för Sjöhester såg jag att Amund J försvinner därifrån vid samma tid som han dyker upp i Bubbarp. Trodde saken var klar, det fattas ju kyrkböcker 1687-1689 och där kan ju rymmas både vigsel Amund J och Anna, och födsel Amund A. Men, kan ändå inte bortse från att det finns en födelsenotis för Amunds son Amund i Esperyde 1693 3/12. Den stämmer åldersmässigt bra mot Amund A:s dödsnotis i Asby C:2 bild 266 sid 523. Dessutom har hans barn faddrar från Äsperöge. Vilken röra, kanske är de släkt allihopa!