NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 november, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 november, 2012
Skrivet av: Kerstin Andersson skrivet 2012-05-19, 12:38
Hej
Väljer att lägga dessa frågor och funderingar under Arby, men om det är fel ber jag om ursäkt och hoppas att de blir flyttade till rätt plats.
 
Min mm.mf.mf.m var Ingjerd Persdotter f. 17/2 1702 i Hundshyltan, Arby, d. 5/12 1781 i Mjudehult, Arby. Föräldrar Pär Jonsson f. 1660 i Hundshyltan, Arby, död 12/10 1740 i Hundshyltan, Arby och Marja Larsdotter f. 9/8 1674 i Sloalycke, Torsås, d. 14/2 1748 i Hundshyltan, Arby.
 
”Min” Ingerd var gift med Pär Trulsson f. 4/8 1701 i Mjudehult, Arby, d. 2/5 1788 i Mjudehult, Arby. Föräldrar Truls Pärsson f. 1667 i Mjudehult, Arby, d. 24/3 1727 i Mjudehult, Arby och Ingrid Ingmarsdotter f. 1674 i Mjudehult, Arby, d.d1/6 1712 i Mjudehult, Arby.  
 
Ingjerd och Per fick, bland många andra barn, sonen Per Persson f. 13/3 1743 i Mjudehult d. 9/4 1799 i Mjudehult, gift med Anna Olufsdotter f. 8/1 1747 i Svinhult, Torsås, d. 27/10 1793 i Mjudehult. Alltså min mm.mf.mf och mm.mf.mm.
Allt med reservationer för feltolkningar osv.
 
Härom dagen hittade jag följande inlägg under Hulterstad av Tomas Alriksson, postat den 11/11 1999:
 
”Tack K-A, av domboken framgår att Maria Sunesdotters syskonbarn hustrun Ingierd (Ingrid) Persdotter i Magdegärde tvättade den föruttnade kroppen som legat nergrävd i ett kärr.  
Ingierd Persdotter kom vid vigseln 1718 (gift med Nils Påfvelsson i Magdegärde, Torsås socken) från Hundshyltan, Arby socken.  
 
Jag tolkade det först som konstigt att Ingierd var så mycket äldre än sin moster eller faster (eller var det tvärt om att Inierd var moster/faster), men naturligtvis ska det vara en kusin, vid kusingiften uppges de som ansöker om tillstånd att vigas vara syskonbarn.  
 
Ingierd Persdotter var efter vad jag förstår dotter till Per Jonsson från Hundshyltan, vigd 6 jan 1695 med Maria Larsdotter från Sloalycke, Torsås socken. Föräldrarna till syskonen Sunesson/Sunesdotter har jag däremot inte hittat.”
 
Och nu är mina frågor: När dog Nils Påfvelsson, kan inte hitta honom i dödboken?  
Och, det kanske mest intressanta, vad hade hänt eftersom Ingerd ”tvättade den förruttnade kroppen”? Var det Nils´? Eller vad hade hänt?
Och sista frågan, vet någon Om, och i sådan fall Var, det går att få tag på Tomas Alrikssons häften om bl.a. Torsås?
 
Blir tacksam för all hjälp och alla förslag jag kan få.
 
Vänliga hälsningar
Kerstin Andersson