NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-11
Skrivet av: Dick Wåhlin skrivet 2004-02-12, 16:23
Hej Kalle
 
Jag tror inte du kan förstå vilken glädje jag nu upplever över att äntligen funnit P G Petersons levnadsöde och rötter. Att Per Gustav var lika med Per August borde jag kanske kommit underfull med med tanke på att Patrinymikon Peterson är korrekt. Dessutom byter han namn i böckerna en gång till för i Mörbylånga kallas han Peter Gustav.
Men det faktum att han finns i Födelselängden för Arby och Hfl för Karlslunda församling är något jag aldrig skulle ha kommit underfull med själv.
 
Här kommer en liten beskrivning över hans livsöde:
Per (Peter) Gustaf Petersson föddes i Idehult,Arby(H) 1846. Flyttade som 17-åring till Prästbostället i Morlunda(H) och arbetade där som Dräng. Efter att ha flyttat runt ca vartannat år till olika platser som Dräng flyttade han som 25-åring till Stockholm. Enligt notis i Hfl Applerum, Arby(H) flyttade han till 2:a Lifgardet, enligt Utfl-längd Arby(H) till Stockholm. Senare arbetar han i Stockholm som tegelbruksarbetare på Ekerö. Han stannar troligen i Stockholm i 16 år för att sedan i april 1887 flytta till Mörbylånga. I Mörbylånga gifte han sig som 46-åring med den tretton år yngre Ida Petersson och de fick 5 barn tillsammans. Det första barnet dog efter 17 dygn. Står där som ägare till S.Bårby No 6. Ida kommer själv från S.Bårby No 5  
   
Peter Gustav Petersson har en väl synlig familjegrav på Mörbylånga kyrkogård
 
 
STORT TACK Kalle för din hjälp att lösa gåtan !!!