NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 december, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 december, 2007
Skrivet av: Kaarlo Kalliala skrivet 2003-03-22, 18:05
Nå ja, man måste understryka ordet 'troligen'.  Jag ville bara lägga märke till det, att någon som hette Wallin(us) grundade pappersbruket i Skeen.  Träffar man en Wallin senare där, kan man försöka testa hypotesen, att han skulle vara en ättling.
 
Enligt Gotthard Virdestams Växjö stifts herdaminne (III, 186) hade Johannes Wallinus sju barn.  Magnus var född omkring 1666, Georg omkring 1674, Johannes 1678 och Daniel omkring 1686. Sven Wallin var född 62-82 år senare och kunde alltså vara sonson (el.dyl.) till någon av dessa söner.
 
Virdestam känner inte Johannes Wallinus' dotter Catharina Wallin, som 1692 gifte sig med kyrkoherden Matthias Martinius.  Det är naturligtvis möjligt, att JW inte hade mera än fyra söner, men i alla fall finns det ännu två anonyma barn kvar.
 
Smolandi Upsaliensis har jag inte sett.  Om du går till Algutsboda i Anbytarforum kan du läsa mitt meddelande, där jag spekulerar vem som kunde vara modern till Johannes Wallinus' första maka.  I själva verket kan jag inte heller vara hundra procent säker, att Catharina Wallin är dotter till den här dottern av kyrkoherden Petrus Magni (i Algutsboda); hon kan ju också vara dotter i Johannes Wallinus' andra gift med Gunilla Osaengia.
 
mvh
Kaarlo Kalliala