NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 april, 2014
Skrivet av: Annette Fast skrivet 2013-06-28, 15:26
Hej Eva,
Tack för dina funderingar. Detta fallet är lite knepigt. Precis som du säger innebär det inte ihjälslagen automatiskt att Nils Olofsson blev mördad. Det kan också som du påpekar innebära att han råkade ut för en olycka eller att det handlade om dråp. Jag håller öppet för flera lösningar på fallet. I dagsläget har jag bett arkivarien på Vadstena arkiv om hjälp för att undersöka polisprotokollen för tiden, eftersom Nils Olofsson blev obducerad. Arkivarien påpekade dock att dessa arkiv, för aktuell tid, inte var fullständiga. Jag har tidigare fått hjälp av arkivarien för att ta reda på om det stod något i domböckerna, men eftersom jag inte har namnet på någon gärningsman är det lite svårt att hitta fram till någon dom.  
 
Det jag håller på med nu är att studera husförhörslängden för Almundsryd för att se om prästen har antecknat något om en eventuell gärningsman. Väl medveten om att brottet kan ha begåtts i en annan socken och härad.  
 
Det ser ju inte ut som det kan ha varit denne Sven Magnusson Nyström . Om han nu inte begick ytterligare ett mord och det är kanske inte så troligt. Det är lite som att leta efter en nål i en höstack just nu. Om du stöter på någon trolig gärningsman får du gärna höra av dig.
 
Hälsningar
Annette