NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 juni, 2012
Skrivet av: Carl Johan H. Ljungquist skrivet 2011-12-01, 15:43
Grundat på namn och årtal misstänker jag att soldatsläkten Lundberg i Almundsryd i mitten av 1700-talet kan vara identisk med den senare befallningsmannasläkten Lundberg vid Häckeberga slott, Genarp sn, Malmöhus län under 1700-talets andra hälft (se M. Anderssons, M. Gunshagas och mina inlägg åren 2009 till 2011 under Genarps socken, Skånes landskap).  
 
Den indelte knekten Swen Lundberg med familj bor i Bränneborg i Almundsryd i mitten av 1700-talet. Han är gift med Ingerd Persdotter och de har barna sönerna Jonas, Per & Carl och döttrarna Botilda & Anna. Sonen soldaten Jonas Swensson Lundberg är endast känd genom sitt giftermål 1761 31/12 med en Ingrid Håkansdotter medan sonen soldaten Per Svensson Lundberg återfinns i hfl vid Bränneborg och sitt giftermål 1763 26/12 med en Ingeborg Nilsdotter.
 
Min funderan är om soldaten Per Swensson Lundberg & dennes syster Anna i Almundsryd, kan vara identiska med befallningsmannen Petter (Per) Swensson Lundberg & kammarjungfrun Annicka Lundberg i Genarp ? Petter gifter sig 1777 med en Elsa Catharina Borgström och Annicka 1779 med en Johan Christian Lohrman.  
 
Någon som har ytterligare information om Lundbergarna i Almundsryd och deras senare öden ?
 
(Meddelandet ändrat av ljungquist 2011-12-01 15:46)