NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-24
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 2007-01-06, 11:41
Hej Mats (Ahlgren) och Ingrid,
 
Det är riktigt att min Gustaf är den som kvarstår som obefintlig i Sveriges Befolkning. I kyrkoboken för Almundsryd 1883-1889(GID:811.44.36000) står han upptagen med hela sin familj, alltså även Thyra och Nanny.  
 
Nanny är född i Tingsås - den här familjen flyttade en del, så övriga barn är födda i Almundsryd.  
 
Det finns en gammal historia som anger att Thyra greps av panik när hon, 2 år gammal, skulle ombord på båten till Amerika (med sina syskon/mamma) och klamrade sig fast vid sin farbror. Kaptenen skulle då ha vägrat ta henne ombord och Thyra fick följa med sin fabror tillbaka till Tärningetorp där hon växte upp.  
 
Thyra har, mycket riktigt, en farbror som heter Sven Petersson m. h. Karolina Josefina. I hfl fram t.o.m. 1890 för Tärningetorp, (V. Thorsås) finns dock endast Sven med familj, ingen Thyra. (GID: 849.36.12400)
 
Mitt antagande är att Thyra trots detta har bott hos Sven men att man har avvaktat med att överföra henne från obefintliga i Almundsryd tills efter 1890. Om du känner till mer om Sven eller Karolina Josefina så får du gärna berätta eftersom den delen av min släkt är något jag inte vet speciellt mycket om. (men det kanske ska ligga under V. Thorsås?)
 
Ingrid, jag har en utförlig dödsannons från Alexandria, Minnesota, 1883 för Nannys moder, där fadern och deras fyra barn nämns. Därför är jag tämligen säker på att hon var med. Det vore dock fantastiskt om hon fanns kvar i Sverige!!!  
 
Med Vänliga Lördags-hälsningar,
 
Mats