NULL Skriv ut sidan - Arkivera till och med 30 november, 2007

Anbytarforum

Titel: Arkivera till och med 30 november, 2007
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2007-08-05, 12:12
Hej Göran!
Har inte hunnit gå närmare in på detta, men det borde finnas mer i domböckerna för Uppvidinge härad. I Uppvidinge dombok 1727 1/10 nämns i alla falla att Johan Gummesson i Krysseboda är instämd af sin Broder Johan Gummesson i Muggehult, vilket verkligen är märkligt eftersom den Johan Gummesson i Krysseboda vi känner till är född ca 1687 och avled 1752, medans Johan Gummesson i Muggehult är född ca 1657 och avled 1739. Det är alltså stor  ålderskillnad mellan dessa båda Johan om de var bröder i modern betydelse. Alternativt är då att med broder avses svåger eller halvbroder. Eftersom fadern till Krysseboda-Johan var länsmannen Gumme Johansson i Krysseboda (och GJ hade förresten tidigare bott och brukat i Bodaskog - jfr med vad jag skrivit om att nämnde GJ farfars far skulle vara länsmannen Jöns Hemmingsson i Bodaskog!) som föddes ca 1658 och avled 1724 - denne kan ju då kanppast vara far till en Johan Gummesson i Muggehult som föddes ett år före sig själv! Hoppas du hänger med i mitt resonemang.  
Frågor som uppstår är alltså:
*vad hette Johan Gummesson i Krysseboda (c1687-1752) hustru och vem var hon dotter till?
*vem var Johan Gummessons i Krysseboda (c1687-1732) mor?
 
Det skulle även kunna vara så att det i Krysseboda 1727 förekommer två namne Johan Gummesson - och detta borde vi kunna finna ut i Algutsboda födelselängd. Kan detta uteslutas?
 
Ett annat alternativ som vi måste räkna med, och detta är just nu obevisbart utan mer kött på benen, och det är att det möjligen förekommer en felskrivning i domboken med ordet broder. Det kanske inte ska stå något släktskapsord alls utan detta har smugit sig in av en trött häradsskrivare.
 
Att jag genomskådade släktskapet, som spritts av vissa släktforskare, mellan de båda Johan Gummesson i domboksnotisen 1727 beror som jag nämnt på att kronologin haltar, men även det att nämnde Johan Gummesson i Muggehult var gift med en dotter till mina anor länsmannen Sven Andersson i Källeskruv och hans hustru Kerstin Persdotter, vilken sistnämnda var dotter till länsmannen Per Persson Spak ohh Ingierd Marcusdotter i Transjö (Ekeberga sn). Ingierd Marcusdotter var i sin tur systerdotter till Ingeborg Johansdotter gift med länsmannen Gudmund Johansson i Krysseboda, vilka var den år 1727 nämnde Johan Gummessons i Krysseboda farfars föräldrar. Detta sistnämnda släktskap kan alltså vara bra att känna till eftersom Johan Gummesson i Muggehult om han var av Kryssebodasläkten i så fall skulle ha gift sig med en rätt nära släkting.