NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-07
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2004-09-23, 09:37
Hej igen!
 
Mitt ifrågasättande av att Ingeborg Pettersdotter skrivits med tillnamnet Hane beror på att jag sett att många släktforskare tillägger tillnamnen på barnen utan att ha studerat om de egentligen bar dem. Min erfarenhet är att Hane-tillnamnet ytterst sällan skrevs på döttrarna. Vissa söner bar heller aldrig tillnamnet.
Angående Cristers inlägg ovan kan jag tillägga att denna särskilda forskning som åsyftas bl a kommer ifrån mig och Albin Andersson i Växjö. Åtskilliga släktforskare har uppgifter om Hanarna, men oftast är det samma uppgifter som spridits utifrån min och Albins primärforskning ur domböcker etc. För några år sedan gav mina kära släktingar Finn och Ingemar Bergstrand ut boken Vägen från Furuby - en släkthistoria och något år senare kom uppföljaren Hanarna och deras ättlingar - från Värend och ut i världen. Böckerna utgår ifrån min farfars farmors farbror Måns (Magnus) Pehrsson (1776-1840) på Högahult Hanagård (Nöbbele sn) och följer hans avkomlingar framåt och även hans och hans hustrus anor bakåt.