NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 8.2.2003

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 8.2.2003
Skrivet av: Monica Svedberg skrivet 2003-01-13, 15:40
Hej!
Bland vittnena till soldaten Jacob Bokelunds i Bökevara första barn Britas dop 1764-08-30 ( Algutsboda C:2, s. 363) finns en Magr. Joh. Algulin och en Madame Martha Algulin, Persmåla. Jag har tittat i HFL A:1 och har försökt hitta Joh. Algulin, men nix. Marta (hans syster?) hittade jag i Persmåla. Hon var gift med en hejderiddare.  
 
När jag sedan sökte efter ovanstående Jacob (Jonasson) Bokelunds födelse i dopboken 1739, dvs 25 år tidigare, fick jag syn på denna dopnotis (C:2. s. 218) också med Johan Algulin som vittne och blev nyfiken (med reservation för tolkningen):  
 
23 Januari döptes Hr Mag. Samuel Gislonii och Mad. Eva Ulrika Trellmans dotter ... blef kallat Anna Martha. Faddr: Hr ... Mag. Lonegran ... , ... Jägaren Johan Algulin, Johan Albolin i Getasjö, ... Marta Edman i Prästegården, Hust. Lisken i Maskumeberg, Jungfru Catharina Trellman, Jungf. Stina Gislonia i Rörshult.
 
Namnen Samuel Gisloni och Eva Ulrika Trelleman har jag hittat i Anbytarforum.
Men vem var Johan Algulin, jägare, och var bodde han? Vem var Johan Albolin i Getasjö? Vilka var Mag. Lonegran och Marta Edman?
Brukade personer som syskonen ? Algulin ställa upp som dopvittnen för soldatfamiljer? Det gällde kanske deras rotesoldat och han var ny. De senare barnen hade inte den typen av vittnen.  
 
Monica