NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 maj, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 maj, 2010
Skrivet av: Göran Nilsson skrivet 2009-08-31, 22:04
Denna Diskussion startade i Södra Ljunga (G), men har flyttas över hit eftersom vi nu helt
är över i Agunnaryd socken. Senaste inlägg i Södra Ljunga var 31 augusti 2009  11:33.
 
Hej igen Ivar,
 
I Agunnaryd AI:1 sidan 61 finns den familj som du Ivar visade mig. Här finns Karin Jönsdotter och jag har hittat hennes födelsenotis i Agunnaryd C:4 sidan 30 och födelsedata 1775-06-16 stämmer med uppgifterna i AI:1. Hennes mor Britta Jonsdotter är född 1741 enligt AI:1.
 
Går vi nu över till Agunnaryd AI:2 sidan 108 Hittar vi här Karin med samma födelsedata som ovan. Vi hittar även en änka Britta Jonsdotter här angivet att hon skulle vara född 1741, precis som i AI:1. Detta är troligen då Karins mor flyttat med Karin. Karin är här piga till brodern Jöns Jönsson och modern Britta är inhyses.
 
Sedan gifter sig Karin och tittar vi nu i Agunnaryd AI:3 sidan 42, finner vi Karins familj med Anders Eskilsson. Här finns åter Britta Jonsdotter. Visserligen är födelseåret här angivet till 1745. Det finns ingen Britta Jonsdotter född i Agunnaryd 1745 (antaget att hon kommer ifrån denna socken). Tyvärr saknas födelsenotiser för 1741 i C:2.
 
Allt detta sammantaget borde visa att den familj du visade mig är Karin Jönsdotters föräldrar och syskon. Är det någon som har samma eller avvikande åsikt?
 
Hälsningar
Göran
 
(Meddelandet ändrat av GoranNilsson 2009-08-31 22:14)