NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 januari, 2009
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2009-01-19, 19:59
Hej Carina!
 
Det är inte så underligt om Sven Stadig inte är född i Agunnaryd. Soldater placerades där det fanns en ledig rote.  
Jag har tittat efter Anna och Sven i KGF:s databas, och jag hittade en möjlig Anna.
I Lätthult i Slätthögs församling föddes en Anna 17540801 och döptes 17540804. Föräldrar var Pehr Jönsson och Maija Eriksdotter. Moderns namn är ju intressant, eftersom familjen ger det namnet till två av sina döttrar.  
Sven är lite osäkrare, eftersom vi inte känner till hans fadersnamn. I Nöbbele, Öjaby församling föddes en Sven i april 1754 (inget datum), döpt 17540413. Föräldrar var Johan Arvidsson och Brita.
KGF:s databas är en andrahandskälla, så man bör alltid kolla uppgifterna i originalet.  
Födelsedatum i hfl är inte heller alltid tillförlitliga, men det vet du nog.
 
Jag sökte också på Stadig i Soldatregistret, men hittade inte Sven. Det fanns två andra stadiga soldater i Stafhult Norregårds soldattorp (Stafryd är nog en felläsning), nämligen Jon Jönsson Stadig f 1720 och Nils Nilsson Stadig f 1753. Att Sven inte fanns där är ju underligt, men soldatdatabasen är ju också en andrahandskälla.  
 
MVH
Ingegärd