NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-29
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2002-10-26, 02:03
Niclas!
Du har nästan övertygat mig när det gäller namnet Ödegård. Dessutom har du alldeles rätt i att frälsehemmanen i Tjurkö lydde under Elmtaryd, men 1873 friköptes Ödegård från Ryd, och den muntliga traditionen berättade, att gården alltid  hade hört dit. Jag har bara tagit för givet, att det var så.
Har just tittat på Möckelsnäs i P. G.  Vejdes Kronobergs läns herrgårdar. Där finns en uppgift om att Möckelsnäs på 1560-talet var landbohemman under Elmtaryds sätesgård.
Vad gäller Bo Bengtssons barn så vet jag ingenting. När jag för ett antal år sedan letade efter mina anor i Agunnaryds kyrkböcker, så handlade det om Århult, Fåglasång, Ryd och Bråna.
Det är helt nyligen som jag har upptäckt, att mina förfäder hade nära släktingar i Tjurkö.
Annika!
Om Germund Bengtsson verkligen var 70 år när han dog, och om han föddes på Möckelsnäs, så är det tveksamt om han var son till Bengt Nilsson. 1665-06-11 begrovs Bengt Nilssons barn i Tjurkö (KGF:s databas). Men en sådan åldersangivelse är ju ofta ungefärlig, så möjligheten finns.
Tack Annika och Niclas för att ni har delat med er av alla era kunskaper.
Hälsningar
Ingegärd