NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-29
Skrivet av: Annika Nyblom skrivet 2002-10-24, 12:48
Hej!
Jag har inget fadersnamn på Ingrid, men hon kanske kan vara dotter till Bengt Nilsson och Botil Mårtensdotter som vigdes 1635. Det skulle ju isåfall förklara varför hon döper sin son till Bo, och han i sin tur sin dotter till Botil!
Efter ovannämnda Bengt och Botils vigsel står det feria nativ 52. Vad betyder det? Nativ är väl födelse om jag inte är helt ute och cyklar.
Ingrid dog (eller begravdes) 1663-02-01 och jag hittar Bengt Nilsson i kyrkoräkenskaperna först 1663-04-05 i Möllaregården, Tjurkö. Kanske var det så att de bodde på Möckelsnäs fram tills dess, och att Bengt flyttade till Tjurkö för att få hjälp med att uppfostra barnen. Ingegärd, 1619 föddes ett barn hos Blanting i Tjurkö. Jag har också lagt märke till det namnet förut, eftersom det är så ovanligt, men gjorde tyvärr inga anteckningar.
Niclas, 1694 står Bo i Tjurkö och Olof ibm som faddrar till Nils och Kerstins barn Jöns i Tjurkö. 1710 avlider Jon Olofsson, Norragården, Tjurkö, 6 år gammal. Har tyvärr inget övrigt på Olof.  
Mvh
Annika