NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23.10.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23.10.2002
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2002-10-23, 01:57
Hej Annika och Niclas!
Tack för alla intressanta uppgifter! Min bild av Bengt Nilsson och hans efterkommande har klarnat betydligt. Det är fantastiskt vad ni båda är pålästa.  
Det verkar ju mycket troligt, att Bengt Nilsson är gift två gånger, och om han bor i Möckelsnäs vid första giftermålet, så finns det nog ingen vigselnotis i Agunnaryd. Det borde det inte finnas för hans andra vigsel heller, eftersom Elisabeth Ebbesdotter är från Virestad. Har ni tänkt på att i Agunnaryd tycks vigslarna bokföras i mannens hemförsamling? Kanske var det vanligt på 1600-talet. Vi har ju inte så många vigselböcker från den här tiden.
Bengt Nilsson var arrendator på Möckelsnäs. Är det någon av er som sett någon uppgift om att Bengt och Bo är skatte- eller frälsebönder i Tjurkö? Där fanns redan vid mitten på 1600-talet fem gårdar, och två av dem de båda ödegårdarna var frälsegårdar under Ryd i Agunnaryd. Öde var de inte men hade kanske varit det efter digerdöden.
Namnet Bo är ovanligt. Tidigare har jag bara hittat det i Västra Torsås, där jag har en anfader Bo i Nybygden i slutet av 1500-talet och sedan några släktled framåt. Men bara i den släkten.
Hälsningar
Ingegärd