NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 3.11.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 3.11.2002
Skrivet av: Håkan Linderyd skrivet 2002-09-07, 00:27
Av en bekant fick jag höra att det skrivits en del om inspektor Johan Falk i denna spalt. Det var på våren 2001 och det var framförallt Olle Elm och Sigurd St?n som deltog.
Jag har en del uppgifter om Johan Falk. Han kom från Stockholm till Adelöv. Han var av vackra studier, hade tjänstgjort som auskultant vid Svea Hovrätt och Stockholms stads kämnärsdomstol, var en tid bohållare åt kammarrådet Fleming. Innan han fick tjänsten i Adelöv hade han bland annat sökt en tullnärtjänst i Arboga och en häradsfogdebefattning på Gotland.
Tyvärr har jag inga uppgifter om hans föräldrar.
Jag har en del avskrifter av handlingar rörande Johan Falk, t ex från när han svor auskultanteden 1692. Jag har också avskrifter av några brev som Falk skrev under sin adelövtid. Vidare har jag kopior på några originalhandlingar, blan annat en där Falk gör en sammanställning över de socknar han besökte i sin egenskap av skologodsfogde.
Det mesta av detta har jag fått från en sedan länge avliden forskare - Erik Ahlberg, och en del har jag själv hittat på Riksarkivet.
Själv härstammar jag från Johan Falks son Per (Petrus) Falk, född 1710 i Adelöv, senare komminister i Södra Sandsjö (G).