NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 3.11.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 3.11.2002
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2002-01-13, 16:53
Bo Johansson,
Har inte tillgång till fb för Adelöv för 1817 och kan jag inte vidimera att  Din Johan Johanssons föräldrar var de Du anger, men jag utgår från att Du kontrollerat detta. Det finns en Johannes född 26/1 1783. Namnet Johannes bör för säkerhets skull kontrolleras i originalboken på VaLa, då namnets ändelse inte är helt tydlig på mikrokortet. Jag bedömer det som sannolikt att det står Johannes då det dock skymtar en släng av s-et. Föräldrar var:
Sven Persson och hustru Ingerd Eliasdotter i Duvebo. (Duvebo kallas också Dårebo!) Johannes döptes den 2/2. Vittnen: Hu Stina Jeansdotter i Duvebo, pig. Kerstin Eliasdotter i Ryd, Elias Persson i Duvebo, dr Jonas Olofsson i Askaremålen.
I Vigselboken 1779 19/12 anges; Vigdes drängen Sven Persson i Dårebo med pigan Ingjäl Eliaedotter derstädes. Morgongåva Femton lod silver.
När Du skriver Aplehult? handlar det förmodligen om gården Äpplehult som ligger i norra delen av socknen. Om Du går in på lantmäteriets hemsida kan Du söka på Adelöv och sedan klicka Dig runt i socknen. Fungerar bäst med Explorer.
Kanske något att börja med och grattis till Dig som bor i Vadstena!