NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 3.11.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 3.11.2002
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2001-10-23, 11:02
Eva Gustafsson,
Något släktträd för Din ana kan jag inte åstadkomma, men här är några uppgifter att börja med:
 
I Adelöv C.2 pag 93 återfinns 1745:
Jöns  d. 13 januari kristnades Jöns Larsson uti Svartemålen, föddes den 8:de dito
Testes: Nils Jönsson i Rudu, Pär i Svartemålen, dr Diderich Lorents son ibidem, hust Kerstin i Hultamålen (Vireda sn, min anm), hust Ilin i Giölgeryd (trol Göljaryd, Bälaryds sn, min anm), pig. Esther i Svartemålen.
(Namnet Diderich är mycket ovanligt i bygden!)
 
Finner ett par i min vigselbas (1715-1750) som kan vara intressanta att undersöka som föräldrar till ovanstående:
1740 26-dec, C:1/21, Lars Jönsson i Svartemålen med Karin Zackrisdotter i Adelöv, med krona, han dräng
1741 01-dec, C:1/21, Lars Jönsson i Svartemålen med Karin Zackrisdotter i Adelövs by, med krona
 
Som Du ser finns notisen två gånger. När jag nu kontrollerar stämmer detta och även avvikelserna i texten. Dessutom ges 1740 en morgongåva på 20 och 1741 på 30. Märkligt . men trol felskrivning.
 
Kanske kan det vara intressant för Dig att veta att Svartemålen ligger vid sockengränsen till Vireda sn. Om Du går in på www.lantmateriet.com (fungerar endast i Explorer) och väljer Kartsök och Adelöv, och därefter rör Dig ssv på kartan finner Du Svartemålen. Välj t ex 4:de zoom-graden.