NULL Skriv ut sidan - Tullkontrollör vid Stora Sjötullen i Malmö ???

Anbytarforum

Titel: Tullkontrollör vid Stora Sjötullen i Malmö ???
Skrivet av: Eva Leksell skrivet 1999-10-24, 19:00
Det var värst vad mycket intressant det stod om Jakob Falkman och hans familj i Bergströms bok. Ett stort tack, Anneli.
 
Jag har en del om hans andra hustru, Sofia Glöerfelt, hennes föräldrar och syskon, mest i form av avskrifter ur kyrkböcker för Malmö S:t Petri. Här tar jag bara med lite av det. I böcker har jag sett hennes efternamn stavat Glörfelt, men jag skriver som det står i avskrifterna.
 
Föräldrarna var vinhandlaren i Malmö Henrik Glöerfelt, död 1694, och Margareta Göransdotter Anker, död 1706 11/5 (S:t Petri). Efter Jakob Falkmans död gifte Sofia Glöerfelt om sig 1705 11/10 (S:t Petri) med tullskrivaren Olof Palm, född 1660, död 1711 17/5. Och 1713 20/7 (S:t Petri) gifte hon om sig igen, nu med regementspastorn Olaus Blomelius, sedan prost i Arrie och Hököpinge, död 1741. Några barn från de giftena har jag inte sett till. Efter att alltså ha överlevt alla sina tre män dog Sofia Glöerfelt i sitt 80:e år och begravdes 1752 2/9 i Malmö S:t Petri.
 
Per, du undrade hur jag hänger ihop med Jakob Falkman. Jo, min mormors farfars mor, Maria Elisabet Falkman, född 1766 9/10 i Everlöv, död 1803 26/11 i Balkåkra (M), var dotter till Jakob F, kyrkoherde i Everlöv och Slimminge, som var son till Henrik F, justitieborgmästare i Malmö, som alltså var son till tullkontrollören Jakob Falkman och Sofia Glöerfelt.