NULL Skriv ut sidan - Tullkontrollör vid Stora Sjötullen i Malmö ???

Anbytarforum

Titel: Tullkontrollör vid Stora Sjötullen i Malmö ???
Skrivet av: Eva Leksell skrivet 1999-10-19, 23:53
Den Isberg som hänvisas till i Bergströms Stora sjötullen etc måste vara Anders Ulrik Isberg (d.ä) som skrivit ett antal böcker om Malmö (se Libris och Malmö stadsbiblioteks hemsida). Han hade grävt djupt i arkiven men så var han också stadsarkivarie i Malmö. Och boken i fråga är säkert Bidrag till Malmö stads historia, som finns i två delar. Jag har kikat i dem, men då var det inte Jakob Falkman jag sökte så jag vet inte vad det kan stå om honom.  
 
I sina Minnen från Malmö skriver Jakob Falkmans sonsons sonson Ludvig B Falkman (1809-91) i förordet:
 
Jag tillhör en, från staden Falkenberg i Halland härstammande slägt, hvilken för omkring 200 år sedan grundlades uti och sedermera oafbrutet lefvat i Malmö, det förra af Jakob Falkman, som, född i först nämnda stad år 1665, efter det han först några år varit 'skrifvare vid generalguvernementskontoret i Malmö', år 1689 utnämndes till kontrollör vid stora sjötullen derstädes och dog i denna egenskap år 1704.
 
Boken är för övrigt mycket läsvärd för den som har intresse av Malmö och dess historia.
 
Och Per, något mera om Jakob Falkman och Sofia Glörfelt har jag men inte tillgängligt just nu.
 
Anneli, också jag är tacksam för uppgifterna du lämnade ur Bergströms Stora sjötullen, för jag hade inte tänkt på att kolla Jakob Falkman där utan bara andra personer.