NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-05-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-05-31
Skrivet av: Håkan Brodén skrivet 2012-01-30, 13:09
Hej
Jag har nyligen i höstas börjat att forska lite bland historien om släktingar men har inte blivit tillräckligt van hör man går tillväga
Så finns det ngn som skulle kunna hjälpa mig med att finna uppgifter på följande personer
Jag har fått uppgifter om Eric Petersson-Giers (eller stavas Gers) f Siggesmåla-Backaryd, Blekinge f.4okt1781 han stupar i kriget mellan Tyskland och Napoleon 1813 vilket skulle vara min morfar i 6:e generationen och är gift med Karin Jönsdotter f 6jul1784-22apr1849 från Abbormåla, Backaryd
Karin Jönsdotter-Giers (Gers) lär ha föräldrar som heter Jöns Eriksson Flyckten/Målman,har även uppgifter på att han skulle heta Jöns/Jens Fugelhaus)och Elin Nilsdotter men även detta är jag osäker på.
 
Det jag har svårighet med är att hitta rätt namn på Erics föräldrar (har en uppgift som säger Peter Svala Winblad  - d 1806 Han skulle kunna ha yrket som båtsman med tanke på namnet, det finns fler i släkten som var båtsmän. Han gifter sig med enl uppgifter 7maj1777 med  Annika Christina Larsdotter f.1748-28feb1814 men är osäker om detta är rätt}Har sedan ngn uppgifter vem som är deras föräldrar så är jag tacksam för all hjälp som kan fås.
Mvh Håkan Brodén