NULL Skriv ut sidan - Bjära-släkten

Anbytarforum

Titel: Bjära-släkten
Skrivet av: Lars-Erik Spathon skrivet 2011-06-28, 09:48
Hej  
Är det någon av alla Bjärasläktingar som vet något om Måns(Mogens) Benktssons (1589 - 16/7 1653, Bjära) och hans militära förehavanden.  
Han tillhörde Smålands kavaleriregemente som deltog i ett flertal svenska krig under 1600- talet.  
 
Jag tillhör Bjärasläktens Öslövsgren, initierad av Ola Persson (1703 - 17/12- 1754) som råkade komma förbi en gård i Öslöv och flyttade dit. Han blev sedermera ihälslagen och mördad En minnessten över honom finns i Bosarps kyrka. Hans och hustrun Anna Thufvesdotters barn - barnbarn osv. kom att bo kvar i Öslöv, Bosarp och Kärrstorp till början av 1900- talet. Den sista Bjärasläktingen (som jag känner till) avled på gården Framnäs i Kärrstorp för bara något år sedan.  
 
I stort sätt alla i min gren av släkten var rusthållare men jag har ínte hört talas om ifall någon av dem blev indragna eller drabbade på något sätt, i något av alla det krig som rasade under 15- till 1700-talet.  
 
Jag håller på att skriva en släktkrönika om Öslövsgrenen, men den tycks inte gå att avsluta då nya uppgifter ständigt dyker upp. Jag tycker att det vore mycket intressant att få information från er som tillhör de övriga grenarna. Hur kom livet att se ut för er gren då släkten spred ut sig från Bjära på 16- 1700-talet, och vad har hänt längs vägen sedan dess, var bor ni nu.  
 
Med vänlig hälsning Lars-Erik Spathon