NULL Skriv ut sidan - Danskar eller svenskar?

Anbytarforum

Titel: Danskar eller svenskar?
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2005-04-29, 16:33
Hej Jacob:
 
Nu kom jeg jo efter dig, selv hvis vi nok skrev vores tekster ungefaer samtidlig. Det Du skriver er jo desuden taet på hvad jeg også skriver. Jeg kan ikke udtale mig hvad skåninger gennerelt foeller (undskyld jeg sidder i Spanien og kan ikke stave ordentlig...smiley hverken på svenska eller dansk) jeg tror de fleste foeller sig svenske efter at de er skåninger og foer de er skandinaver og europeer!  
Jeg er ikke skåning eller dansker selv, men er boet og arbejdet i Koebenhavn i 16 år og jeg har også arbejdet i Malmö indimellem (der er jo kun 20 km mellem de to byer). Jeg har på moedernet slaegt tilbage i 1600-talet der var en del af den danske adel; Gyldenstierne, Rosencrantz, Munk etc. og nogle af dem kom oprindelig fra Jylland men trak sig naermere magtens centrum i Koebenhavn og Lund f.eks. havde de slot og herregaarder i Skåne. Men også en del af disse familier var reprensenterede på begge sider af den davarende dansk/svenske graense. De skandinaviske lande havde jo, skal vi ikke forglemme, vaeret i flere hundrede år i union med hinanden (som mere eller mindre holdt sammen, men blev ved till 1523) de mennesker der havde magt forflyttede sig indenfor denne sfaere, de gjorde oproer mod de nationale konge eller var deres vasaller etc. Men de almindelige mennesker på sine gårder ville naturligtvis kun have fred og ro at dyrke sit korn og lade sine boern vokse op i tryghed, og var nok ligeglade med hvis de var det ene eller andre konge eller furste, bare de nogenlunde opfoerte sig ordentlig...smiley. Det er jo ikke noget unikt med disse graensetragter mellem Sverige og Danmark/Norge men hele Europa havde lignende forhold. Jeg var f.eks. i Lingen i Tyskland til konference sidste år, i et gammelt universiteshus (lille) som på 1600-talet havde  vaeret indenfor Nederlaenderne.  
Pommern (Pomerskij nuvaerende del i det nordlige Polen) f.eks. fik skifte ud hele sin befolkning i det store hele. Den Tyske (civile) befolkning blev fordrevet og Stalin forflyttede under tvang, Polakker fra polske deler af Rusland til disse tragter. Det skete ikke i Skåneland men en frygtelig regime var det alligevel (ligsom de danske magthaver ikke havde vaeret speciellt hyggelige i Sverige heller for den del!) Derfor et enet Europa.... smiley
 
Med venlig hilsen: Steve