NULL Skriv ut sidan - Danskar eller svenskar?

Anbytarforum

Titel: Danskar eller svenskar?
Skrivet av: Jacob Hejmdal Gren skrivet 2005-04-29, 15:48
Både spørgsmålet og debatten er yderst interessant!
Som det bliver nævnt så eksisterede der ingen national idenditet som svensker, dansker m.v. som vi kender det idag. Folk identificerede sig sikkert med det nære, som de kendte. I praksis vil dette vel især sige herredet, nærmeste købstad og Skåne.
I nogen grad identificerede man sig måske også med de institutioner, som man stiftede bekendtskab med eksempelvis landstinget og kongemagten (gennem embedsmænd). Man kan måske tale om, at man har følt sig som undersåt til den danske konge (ham der indkrævede skatter!) uden at have nationalitetsf?lelsen af at være dansker.
Under alle omstændigheder mener jeg godt at man kan konkludere, at Skåne var ligeså dansk som de andre dele af kongeriget Danmark - ingen kunne jo på det tidspunkt vide, at det ville blive erobret og forsvensket. Skåne lå (og ligger) desuden meget tæt på Danmarks magtcentrum i København, tættere end Jylland.
Angående sproget, så er det nok forholdsvis sikkert, at de talte et skånsk, som ikke findes idag - med mindre det mindede om nutidens bornholmsk? Datidens skånsk vil jeg dog tro var en dialekt af dansk, da Skåne jo var en integreret del af riget med livlig kontakt med den anden side af sundet (sikkert i langt højere grad end op i Sverige) både via handel, præster, embedsmænd m.v. (Tæt på grænsen til Småland-Skåne-grænsen kan man dog bestemt godt forestille sig, at der var tale om et blandingssprog eller to-sprogethed.)
 
Ved nogen, om der findes skriftige kilder fra skåninger før forsvenskningen, vel at mærke uofficielle kilder, da f.eks. kirkebøger jo kan være skrevet på officielt dansk af f.eks. en præst fra Jylland? Det kunne f.eks. dreje sig om fortegnelser fra handelsmænd i købstæderne el.lign. Dær kunne man måske bedømme sproget.
 
Som det fremgår, så er jeg selv dansker, så jeg har ikke helt fornemmelse for skåningers forhold til Sverige (og resten af Sveriges forhold til Skåne). I hvor høj grad føler man, at Skåne er noget særligt i forhold til resten af Sverige? Føler man generelt, at man er skånsk/svensk, eller bare at man er svensk på samme måde som folk fra Umeå, Stockholm osv.? Katrin er lidt inde på emnet...
 
VH Jacob