NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-18
Skrivet av: anders sjö skrivet 2005-07-03, 10:26
Hej. Jag funderade länge var jag skulle lägga in detta och kom till sist fram till att det kan passa in här eftersom det bla är själva platsen jag är ute efter.
 
Jag undrar vad som menas med slätten där kornetten Jonas Rafsten har sitt qwarter.
 
Bagrund: Som ni kanske sett under flera inlägg under andra rubriker så håller jag på och försöker tyda och förstå ett domstolsprotokoll som behandlar ett dråp som förrövats av skräddaren Johan Schröder på kornetten Jonas Rafsten. Rafsten är kornett vid Skånska 3-männingsregementet till häst (Ryttmästare Jochim Becks kompani) fram till sin död 1713. Johan vittnar om att han är rädd för, och att han av flera personer blivit varnad för kornetten. Därför vågar han sig knappt ens ut på gatan så länge kornetten är hemma. Som jag förstått det så bor både kornetten och skräddaren Hjärsås. Dagen då dråpet skedde var Johan på väg hem ifrån Norra Sandby. Han vet inte att även kornetten är på hemväg och att de kommer att mötas. Så här ska han (Johan) ha sagt: ...utan omsider emot solsäter om aftonen begifwet sig på hemmwägen, intet annat wetandes, änn att Cornetten Rafsten, som en åtta dagar förut war rest ned på slätten i sitt qwarter, ännu war bårta; förr änn, då hann på lilla Hiärsås wång, stod och talte mäd bonden Pär Tuasson hanns lilla son Fredrik, sagt här kommer Tredings Cornetten ridandes.... Kornetten kom ridandes ifrån Knisslingehållet där ett vittne sett honom vid Knisslingegården.  
 
Alltså vad kan menas med slätten och qwarter? Bodde kornetten där ibland, tillsammans med sitt regemente eller kompani, och ibland hemma med sin fru?  
Eller var det bara ett tillfälligt läger? Sverige låg väl vid den här tiden även i krig med flera länder?