NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-05-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-05-06
Skrivet av: Gunnar Eriksson skrivet 2011-04-06, 19:02
Det är lite knepigt att avgöra var jag ska placera den här förfrågan eftersom den berör många kända och okända orter i södra Sverige. Försöksvis börjar jag med Malmö.
I Torkeshult i Berga socken föddes dessa syskon:
Matilda Kristina  ( Tilda )  1873.04.07
Teodor Alfred  ( Alfred )  1875.04.28
Emilia Carolina  ( Lina )  1877.09.16
(+tvillingsyster Bertha  död 1897.09.25)
Anna Justina  (Anna )  1880.06.16
Sedan föräldrarna dött 1891 och 1894 flyttade Alfred, som redan i Berga arbetat i affär till Tutaryd station för att bli egen handlare där.
Systern Lina flyttade till honom i december 1898 och i april 1900 anslöt sig systrarna Tilda och Anna.
I samband med flyttningarna ändrade de alla namn från Gustafsson/Gustafsdotter till Eriksson ( fadern hette Erik Gustaf, men kallades Gustaf ).
1901.03.19 anmälde Tilda och Anna att de flyttade till Fagerhult och samma dag Lina att hon flyttade till Helsingborg.
1901.03.19 anmälde Alfred att han också flyttade till Fagerhult.
Men ingen av dem finns noterad som inflyttad till Fagerhult.  Och har inte heller återfunnits i Fagerhults församlingsbok.
I Skånes Fagerhult har jag inte fått tag på motsvarande uppgifter för den tiden, men det är ju knappast troligt att präst i Tutaryd skulle skrivit bara Fagerhult, om de sagt sig ämna flytta till Skåne.
Affären i Tutaryd lär inte ha gått så bra, så det kan inte uteslutas att spåret till Fagerhult var avsett att vilseleda besvärliga fordringsägare, men någonstans måste ju syskonen ha tagit vägen.
Vad jag vet om deras senare öden:
Tilda hushållade för Alfred tills hon dog (före 1920)
Alfred arbetade möjligen någon tid på järnvägsbygge och hade under del av 1910-talet en vedhandel i Malmö, troligen på Kristianstadsgatan 23 (före den nuvarande bebyggelsen). Sedan flyttade han till Stockholm, där han gifte sig 1920.
Lina arbetade som kallskänka, bl a på Spångens gästgivaregård och slutade i Nykvarn i Sörmland.
Anna gifte sig troligen ganska tidigt. Hon hade en fosterdotter, som var född 1906.
Även hon flyttade till Stockholm.  
Det jag nu söker få reda på något om är vad de alla gjorde mellan 1900 och 1920.
Vad, var och när ?
----------
Inlägget hitflyttat från Malmö då det i sitt innehåll passar bättre här
Moderator Skåne (Ingvar Kristiansson)