NULL Skriv ut sidan - Öved

Anbytarforum

Titel: Öved
Skrivet av: Göran Håkansson skrivet 2015-08-30, 10:24
Hej Anders!
Då möts vi än en gång med våra gemensamma tidiga släktingar. Jag har även Per Månsson (1671-1735) på Åsum 20 och hans son Pål Persson (1709-1764) bland min morfars anor.
 
I första äktenskapet 1703 med Elna Nilsdotter har jag hittat 7 födda barn.
I andra äktenskapet 1722 med Boel Olsdotter har jag hittat 2 födda barn.
 
Vid kontroll av de närvarande dopvittnena vid barndopen i Åsum har jag tyvärr inte funnit några starka indicier på att Måns Pålsson eller hans barn Elna eller Oluf skulle vara nära släktingar till Per Månsson.
 
Vid ett enda barndop av dottern Kerstina den 20 augusti 1711 i Åsum närvarar Nils Månsson (utan angivande av ort) som dopvittne. I övrigt verkar det mest vara släktingar på hustruns sida eller grannarna i Åsums by, som närvarar som dopvittnen.
 
Kikar jag på Arkiv Digitals vigselregister för Färs härad hittar jag följande:
 
Nils Månsson från Sandbäck vigs 1705-08-29 med Lusse Nilsdotter från Sjöbo [Södra Åsum]
Elna Månsdotter från Åsum vigs 1708-12-06 med Truls Cederbäck [Södra Åsum]
Ola Månsson från Vressel 5 vigs 1712-01-06 med Kerstin Nilsdotter från Övedstorp 8 [Öved]
 
Bästa sättet är nog att kontrollera alla närvarande dopvittnen vid Ola Månssons och Kerstin Nilsdotters barndop på Vressel 5. Dyker Per Månsson eller hans hustru från Åsum 20 upp bland dopvittnena har vi ett starkare släktskap.
 
Hälsningar
Göran Håkansson