NULL Skriv ut sidan - Östra Nöbbelöv

Anbytarforum

Titel: Östra Nöbbelöv
Skrivet av: Bengt Olsson skrivet 2014-11-20, 18:46
Ok Lina !
 
Domkapitlets arkiv den 26 nov 1791.Utdrag av Järrestad härads laga vinter dombok hållen i Hammenhög den 15 mars 1791.
 
'Hustru Gertrud Mårtensdotter från Gislöv, vilken för sju år sedan blivit kyrkotagen, såsom Husaren Fischers hustru och därefter med Fischer ytterligare avlat ett barn. Har enligt dess för Häradsrätten gjorda bekännelse blivit av en okänd karls person rådd med ett för åtta veckor sedan framfött flickobarn, varmedelst hon ehuru hon icke blivit vigd med Fischer, enfalt hor begått och kjännas derföre i förmågo av 8 Cap. 1 och 5 §§ Missgärnings Balken skyldig att böta Tjugo Sex RDr 32 S Specie och giva till kyrkan i Nöbbelöv 32 Skilling, varjemte hon såvida hon icke nyttjat sina salighetsmedel sedan hennes brått blivit begångit skall enligt Kongl: Brevet den 17 oct 1778 anmäla sig hon någon av det vördiga Prästeståndet till undergående av Hemlig Skrift och avlösning.
Och emedan Husaren Fischer intet velat förlåta Gertrud Mårtensdotter, hennes begångna hors brått, utan påstått att ifrån henne bliva skild; Ty och enär Fischer enligt Gertrud Mårtensdotters eget vidgående icke med henne haft sängelag, sedan han om hennes brått kunnig blivit, prövar Häradsrätten jämlikt Giftermåls Balken rätt vist att döma till skillnad emellan Fischer och Gertrud Mårtensdotter; Dock bör Fischer vidare anmäla sig hos det vördiga Domkapitlet i Lund för att undfå behörigt skiljobrev.
Slutligen borde väl Fischer enligt 3 § uti XIII Cap Giftermåls Balken bidraga till dess med Gertrud Mårtensdotter sammanavlade barn, föda och uppfostran; Men som han är en medellös karl, och om han än sådant blev ålagd, likväl intet det efterkomma kan, så finner Häradsrätten mindre nödigt, att döma honom skyldig giva något till sina barns underhåll.'
 
Barnet som det refereras till ovan, för 7 år sedan fött, måste vara sonen Thue f. 1784 som Mårten Jeps dotter Gertruds son. Fadern var husaren Jöns Fisker som hävdat henne under äktenskpslöfte.
 
Den 23 sep 1786 föds Mårten Jeps dotter Gertruds tvillingar Jöns och Anders. Fadern är Husaren Jöns Fisker, som lagligen förbundit sig att äktenskapet fullborda.
 
Den 18 jan 1791 föds i Gislöv Mårten Jeps dotter Gertruds oäkta dotter som blev hemma döpt d. 23 Signe. Närvarande vid dopet var jordegumman änkan Kerstina Tue Nils, som hölt barnet och rusthållaren Måns Mårtensson i Gislöv. Husaren är således inte fader till detta barn enligt dokumentet i DK.
 
Då husaren eller Gertrud inte tillhör mina anor har jag inte följt dessa och vet således inte något om deras vidare öden men horsmålen för 1784, när Thue föds och 1786 när tvillingarna föds, måste ha tagits upp på Järrestad häradsting, dessa år eller närliggande, då det ansågs som en brottslig handling att få barn utom äktenskapet. Jag har dock inte gått igenom detta material men det kan ju vara av intresse för dig  
Hittar jag någon ytterligare information om husaren lägger jag in det här.
 
Bengt