NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 februari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 februari, 2011
Skrivet av: Bengt Olsson skrivet 2011-02-06, 12:56
Viveca!
 
Lasse Jönsson är inte min ana men han gifter sig med min Kristina Stenkilsdotter, änka efter Per Lasson, Ö Hoby nr 32 1/4 mtl.
 
Kristina Stenkilsdotter är född omk 1720 i Ö Hoby. Vilken gård hon är född på har jag inte kunnat lokalisera. Föräldrarna Stenkil Olsson och Karna Persdotter finns tom. 1718 på nr 26 men måste då lämna hemmanet pga.fattigdom. Kristina avlider 21/5 1779 på Ö Hoby 32.
 
Nedan utdrag från Per Lassons bpt:
 
”Anno 1751 d.25 september, infant sig undertecknade efter ombud med tillförordnade nämndemän Jöns Bengtsson och Lars Sassersson till att upprätta laga delning och skifte emellan avlidne Per Lassons hustru Kirstina Stenkelsdotter och dess 3ne omyndiga pigobarn, å vilkas vägnar deras syskonbarns man Håkan Mårtensson från Blästorp och bonden Anders Nilsson i Hoby voro tillstädes. Härefter delningen företogs som följer.
 
Innehavande barngods för gossen Nils Olsson i Hoby capital och intresse - 159 daler 7 öre smt.
 
Uppå vederbörandes begäran har undertecknat efter Välborne Herr Cammarherrens och Häradshövdingens Lindecronas förordnande sig d.4 april 1751, med tillkallade nämndemän infunnit på kronorusthållet No.32 ¼ att uppteckna och värdera, samt sedermera skifta och dela egendomen efter avlidne Per Lasson, emellan dess änka Kirstena Stenkelsdotter och dess trenne små barn, dotter Anna sju år, dito Kirstena 5 år, dito Elna på andra året, varandes tillstädes Herr Corporalen Bergström, att munderingen besiktiga och värdera. På barnsens vägnar var Håkan Mårtensson  i Blästorp som har till hustru deras syskonbarn, och Ola Persson i Blästorp har även barnsens syskonbarn. Varefter sedan förmaning var gjord till änkan företogs uppteckning.
 
Summa: 446,15 daler smt
Skuld: 266,28 daler smt
 
Att intet vetande ell.r viljande vara undendölgt, kan jag med livlig ed besanna om så påfordras skulle; Hoby d.5 april 1751.
 
Emellan modren och barnen 140 daler 11 öre smt, varav modern får en 3die del och barnen 2ne 3die delar.”
 
 Den 18 okt 1751 registreras skiftet efter Per Lasson inför häradsrätten.
 
”Uppvistes för rätten till genomseende det inventarium och skifte som blivit förrättat på kronorusthållet No 32 ¼ efter avlidne Per Lasson i Hoby, varav att likalydande exemplar till förvar i häradshandlingarna emottogs. Blivandes bonden Lasse Jönsson i Hoby förordnad till förmyndare till Per Lassons omyndiga barn, såsom därtill skickelig och vederhäftig, dock efter eget åtagande bliver Rådmannen Herr Ovenius uti Simrishamn förordnad att å detta förmyndarskap hava noga till syn och de omyndigas rätt och förmån vid alla tillfällen bevaka, så att det framdeles uti sin tillståndiga rätt må enligt lag och förordningar varda skyddade och behållna.”
 
Efter Pers död vigs änkan Kristina med Lasse Jönsson. Den 13 feb 1752 finns ett förmyndarskapsmål registrerat inför tingsrätten där Lasse inkallar omyndige gossen Nils Olssons och flickan Anna Olsdotters släktingar som då bland annat är Lars Stenkilsson i Hoby och Per Stenkilsson i Borrby. Barnens styvfader Ola Persson som även inkallat Sven och Per Olssöner i Sandby, Ola Ingemansson, Mårten Olsson och Erik Persson i Borrby tillika med Bengt Clemetsson och Per Andersson i Hoby alla i släkt om fädernearvet efter barnens fader Olof Stenkilsson i Hoby som Lasse Jönssons företrädare i äktenskapet Per Lasson i Hoby innehaft. Slutligen fastslås att arvet skall tillfälligt kvarbliva hos förra förmyndaren änkan Kristina Stenkilsdotter. Arvet för sonen 277 dlr, för dottern 138 dlr.
 
Utdrag från förmyndarskapsmålet den 13 feb 1752:
 
”Bonden Lars Jönsson i Hoby, till detta ting inkallat bönderna Olof Persson och Lars Stenkilsson därstädes samt Per Stenkilsson i Borrby, att vara förmyndare för omyndige gossens i Hoby Nils Olssons fädernearv, vilket Lars Jönssons företrädare i äktenskapet Per Lasson i Hoby innehaft, kärande nu vill från sig lämna, helst han tänker vara ansvarig för sina styvbarns arv, under deras närmaste fadrens fränders vård och uppsikt.
Parterna av vilka svaranderna Olof Persson i Hoby samt Per Stenkilsson i Borrby ursäkta sig från detta förmyndarskap med, att de redan innehava barngods och förmyndarskap, dels för Nils Olsson själv till hälften av dess fädernearv, dels ock för dess syster Anna Olofsdotter och således omöjlig detta förmyndarskap sig kunna åtaga, emedan de dessutom äro av ringa förmögenhet, och vad Lars Stenkilsson beträffar, så skall han av många någon tid havde olyckor på sina fäkreatur, får och hästar vara vid ganska svaga villkor, och således skälig ifrån detta förmyndarskap befrias.
Nämndemännen intyga sant vara vad dessa svarander till sin befrielse anfört.  
Att gossen Nils Ossons arv får kvarbliva hos förra förmyndaren änkan Christena Stenkilsdotter uti Hoby.”
 
Den 27 mars kommer förmyndarskapet återigen upp för tinget. Nu inkallas släkten igen tillsammans med anförvanterna från Borrby socken samt Per Andersson och Bengts Clemetsson i Hoby och Ola Ingemansson och Mårten Olsson i Borrby. Dessa äro dels barnens avlidne faders syskonbarn, dels barnens egna nästsyskonbarn. Dessa blir av tingsrätten förordnade till förmyndare.
 
1772 den 16 juni inlämnades till tingsrätten ett undantagsbrev så lydande:
 
”Emot det att mina i Herrens namn än tillämnade svärföräldrar Lasse Jönsson för mig upplåtit kronorusthållshemmandet no 32 ¼ del här i Hoby, enligt kontrakt lämnas dem livstids uppehälle, eller så kallade undantag, samt husvärme så som följer nembligen:
I västra vången - Starkhögsåkern två skeppeland kornjord, Bandstensstycket i samma vång ett skeppeland kornjord och ett skeppeland havrejord.
I Skillingevången i den så kallade Lösrygglan tre skeppeland kornjord och ett skeppeland havrejord
I Fladdabjärsvången - fladdebiesåkern två skeppeland havrejord samt till Höstjärshögs åkerlotten i västra vång och Kattakälla stuvarna i Fladdebiersvången.
Husrum på västra ändan av norra längan tre binningar intill förstugan”.
 
Hoby 16 juni 1772              
                   
                        Anders              Erlandsson         Elna              Persdotter
 
          såsom vittnen
 
                        Lars                    Stenkilsson            Anders Erlandsson
 
”År 1779 den 8 juli inställde sig undertecknad uppå vederbörandes begäran till laga bouppteckning och sedermera skiftesförrättande efter avlidne gårdsmannen Lasse Jönsson och dess hustru Kierstina Stenkilsdotter i Hoby, den förre avled den 13 och den senare den 21 sistledne maj och efter sig lämnat sonen Per 23 år samt styvdöttrarna Anna gift med rusthållsåbon Håkan Erlandsson här i byn, Kierstina gift med frälseåbon Ola Larsson här i byn, Elna gift med rusthållsåbon Anders Erlandsson här i byn samt dess egna avlidne dotter Karna som varit gift med åbon Per Mårtensson här i byn och efter sig lämnat 2:ne barn - sönerna Anders Håkansson 6 år och Håkan Persson ¾ år gamla”.
 
Sonen Per Lasson framgav ett testamente av den döde i livstiden upprättat så lydande:
Testamente som tillhörde Per Lasson i Hoby.
 
”Efter min död skall min kära hustru och som Per Lasson hava allt vad som i mitt lilla bo finnes så att mina dotterbarn intet haver något att fordra utan de skola sitta orubbat så länge min hustru lever och efter hennes död skall Per Lasson hava de två delarna uti hela boet, vilket nämndemännen Tore Persson och Per Andersson hörde att han detta sade i allas närvaro som där tillstädes voro, som skedde i Hoby den 12 maj 1779                              
Lasse Jönsson
 
Såsom vittnen: Tore Persson  -  Per Andersson
 
                                              H:G Zäman klockare
 
Onumrerade gatuhuset bestående av 2ne längor murad till kammare, förstuga, loge och golf samt torvhus och hugghus värderas till 60, 10 smt specie
Summa: 413, 7 smt 68,41,9 specie
Skulder: 21,28 smt specie
 
Med denna förrättning förklarar jag mig nöjd och kan egendomens lagliga uppgift med ed fästa om så påfordras skulle. Ut supra  
Per Lasson
 
Såsom närvarande vid denna förrättning förklarar vi oss alldeles nöjda försäkras ut supra å våra hustrurs vägnar.
                                                   Håkan            Erlandsson         Ola         Larsson
 
                                                                           Anders           Erlandsson
 
Å de omyndigas vägnar Per Mårtensson
 
Värderingens riktighet besannas.
 
                             Bengt            Clemmetsson                  Tore Persson
 
 
Här fick du lite att bita i! Lycka till!
 
Bengt i Borrby
 
(Meddelandet ändrat av Bengt_olsson 2011-02-06 13:13)