NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-27
Skrivet av: Ingrid Nielsen skrivet 2006-10-26, 20:59
Hej Göran  
Jag skickar direkt till dig en hel del från Ö Göinge dombok om Jon Oredsson och hans släkt tillsammans med en antavla på Jon.
Kerstin Nilsdr gifte sig 1779 26 trin med ryttaren Anders Bergman från Tockarp, Glimåkra. Hon kom då från Björkhult där föräldrarna då bodde och modern avled 1789. Efter vad jag kan finns det bara en Kerstin i Örkened som är född 1755.12.29. Jag har hennes familj i min släktforskning så jag skickar en antavla med dem också.
Enligt katekismilängden 1716 hette Bengt Truedssons fader Trued Håkansson och modern Elna Jönsdr. Trued var död i katekis 1717 och Elna begr 1748.01.06 83 år gammal. De hade dessutom en dotter Karna gift 1735.02.16 med ryttaren Jon Gummesson Tranman. Även  en som Frosten Truedsson som var gift i mantal 1710 med h Kerstin. Trued Håkansson finns i jordeboken 1690.
Ur Ö Göinge dombok:
1706 19 okt nr 88
Tilltalades av kyrkoherden bonden Trued Håkansson och dess son Frosten i N Esseboda för deras motvilja, tredska och halsstarrighet  att komma till läsemöten, till att där låta informeras, lära och undervisa sig uti deras kristendom. Och alldenstund personerna icke allenast förespordes vara däruti helt enfaldiga utan ock efter klockaren Ingeman Jönssons attest aldrig ännu hava varit med i något läsemöte. Såsom de bägge sådant nu icke heller förneka kunna, ej långt mindre Trued att hava hållit sin hustru och de flesta sina barn och tjänstehjon där till, utan slagit alla förmaningar och därom gjorda påminnelser platt i vädret.
 
 
Häls  
Ingrid