NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-19
Skrivet av: Magnus Påhlsson skrivet 2005-01-16, 19:05
Hej Jörgen mfl!
 
Jag har sedan ditt första privata mail gått igenom detta förslag och kan inte annat än hålla med på att du har hitta rätt fader! Frågan kvarstår dock vem som var Nillas mor.
 
Jag vill tillägga till ovanstående att Nillas tredje trilling Bengta inte dog ung, som man kan vilseledas att tro av prästens anteckning i marginalen, utan gifte sig 1752-10-04 i Örkelljunga med rusthållaren Tufve Svensson från Sjunkamossa, Rya församling! Bengta och Sven fick minst fyra barn mellan 1754 och 1770, alla födda i Sjunkamossa. Det finns luckor i födelseboken Rya så man kan ha fått fler barn!
 
Enda motkandidaten till Per Kjellsson som fader skulle ha varit Per Turesson i Grytåsa. Han och hans hustru Hanna/Johanna finns med och bar de flesta av Johan Bengtssons barn. Även de barn som Johan hade med sin första hustru Kierstina Pehrsdotter som dog 1732-06-12. Så här finns en hel del frågor att arbeta vidare på! T.ex. vem som var Kierstinas föräldrar!!!
 
*************************************************
 
En annan av mina öppna frågor i Örkelljunga håller också sakta på att få svar! Det är Tufve Olsson i Flinkas hustru Ingefred Svensdotter som jag äntligen har lyckats att spåra både föräldrar och henne senare gifte efter att Tufve dog 1725-11-17. I Tufves bouppteckning, som finns på min hemsida, så framgår det att Ingefreds bröder var Per Svensson i Lilla Bjelkabygget samt Ola Svensson i Smörmyr. Förutom dessa två så var hennes systrar:
Marina gift 1737-11-13 med Sven Bengtsson i Östra Ringarp. Marina dog där 1740-03-15.  Annika gift 1731-10-31 med Ola Andersson i Smörmyr. Paret fick dottern Boel 1733-01-20 men efter 1742 så försvinner paret från Smörmyr. Pernilla. Endast nämnd i mantalslängden 1699 tillsammans med syskonens far!
Och deras föräldrar var Sven Månsson i Smörmyr nr 1. Som finns med i mtl 1699. Och hans hustru Boel Olsdotter, som 1710 hade gift om sig med Anders Nilsson och bor det året kvar på Smörmyr nr1 tillsammans med Anders Nilsson, sonen Ola och dottern Ingefre! Boel dör 1725-12-26 och Anders Nilsson 1726-02-05.
 
Mem Ingefred gifter om sig efter Tufves död med Måns Bengtsson på Betet i Östra Flinka. Måns och Ingefred får Bengt 1730-02-20 och Boel 1732-10-04. Troligen dör Boel tidigt. Tyvärr så saknas Måns och Ingefred i vigselböckerna och Ingefred även så i dödböckerna. Men Måns Bengtsson dör 1772-07-02 i Betet 78 år gammal av bröstsjuka. Vad jag kan tolka så lever nog Ingefred 1766 men sen vet jag inte mer.
 
Jag ber att få tacka för din hjälp och hoppas att fler som har något att tillföra angående Nilla eller Ingefred hör av sig!
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson
Rydsgård