NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-19
Skrivet av: Magnus Påhlsson skrivet 2005-01-08, 07:05
Hej
 
Jag har en ana som gäckar mig hela tiden och det är Johan Bengtsson i Grytåsas hustru Nilla Persdotter. Johan föddes omkring 1707 i Grytåsa. Hans föräldrar var Bengt Johansson och Olu Persdotter. (Ev var Johans moder Bengta Månsdotter.) Johan var gift tre gånger: Först med Kierstina Persdotter född omkring 1698 dog 1732-06-12 i Grytåsa. Sen med min ana Nilla Persdotter som dog före 1774. Därefter med Hanna Håkansdotter som gifter om sig efter Johans död 1784-02-04 med en Ola Nilsson från Sjöholmen i Röke. Hanna dör där 1803-03-19. Men det är just Nilla som är problemet! Vem är hennes föräldrar? Det ända säkra jag har är att Nilla uppgavs vara piga från Grytåsa när hon gifte sig.
 
Det finns ett par som återkommer mycket ofta som faddrar och gudföräldrar till Johan Bengtssons barn och det är Per Turesson/Tuvesson och Johanna/Hanna Nilsdotter ifrån Grytåsa. Men detta par höll barn även till Johans första hustru. Per Tuvesson dog 1746-07-04 i Grytåsa 67 år gammal, Johanna dog som änka 70 år gammal i Grytåsa 1752-08-08. Kan de ändå vara Nillas föräldrar trots att de håll barn till Johan innan deras vigsel?
 
Finns det någon som vet något mer om Per Turesson/Tuvesson och hans hustru Johanna?
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson
Rydsgård
 
PS. Jag vill tillägga att även Tufve Jönsson i Ekholm är mycket flitig som fadder! Och ända kopplingen mellan Johan och Tufve som jag kan se är att Tufves första hustru hette Pernilla Persdotter. Tyvärr så dog hon inom ett år efter deras vigsel endast 23 år gammal utan att ha fött några barn. Men även Tufves bror Johan står som fadder så jag vet inte man kan dra några slutsatser bland faddrarna i detta fallet.