NULL Skriv ut sidan - Äspinge

Anbytarforum

Titel: Äspinge
Skrivet av: Eva Dalin skrivet 2012-07-12, 11:00
Hej Jeanette.
 
 Mannen var ju fruns förmyndare. I bouppteckningar brukar arvingarna räknas upp i ingressen,  denna uppteckning är ganska summarisk, men jag förställer mig att  männen var närvarande och förde sina respektive hustrurs talan.
Jag hade också Isak Mårtensson i Benarp som möjlig far till Hanna - tills jag läst hans bouppteckning. Isak M dog  1809 och enda arvinge var sonen Mårten.
Den Pål Jönsson som  nämns tillsammans med Nils Kyhlberg i bouppteckningen efter Isak Eriksson var gift med Anna Isaksdotter. (f 1758 i Äspinge. Se t ex födelseboken 1791 sid 44.)
 
I mantalslängden 1796 finns Isak Erikson   under Benarp nr 1.
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/359474.jpg)
 
 
Den Nils du hittat född 1766 har föräldrar Åke Jönsson och Sissa Mårtensdotter.  
 
 
Husförhörslängderna i Skåne fördes  först årsvis och den gamla längden kastades när en ny gjorts upp. Längderna användes av prästen för att hålla reda på om sockenborna  kom till förhören och för att notera deras  kristendomskunskaper. När året var slut var uppgifterna inte längre aktuella. Inte förrän en bit in på 1800-talet när man behövde mer noggranna uppgifter för att kunna kontrollera   mantalslängderna  började man fylla i födelseår och födelseort och spara böckerna.
 
MVH
Eva Dalin