NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 augusti, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 augusti, 2013
Skrivet av: Anna Andersson skrivet 2013-03-22, 00:46
1826 vandrade min anfader Jonas Ericsson Grönlund från Bäckaby socken i Småland ner till Höganäs med sin familj, hustru och 5 barn. Hans föräldrar hette Eric Bengtsson och Catharina Svensdotter.
 
1832 vandrade han tillbaka till Fröderyd med 3 av barnen.De 2 äldsta, Johannes, se mer nedan, och Maja Stina (Maria) blev kvar och senare flyttade två av de andra, Sven och Cathrina, tillbaka till Skåne.
 
Personerna nedan söker jag uppgifter om. Jag tror alla tillhör den släkt Grönlund som jag härstammar från, men för flera kan jag inte hitta anknytningar mer än vad som sägs nedan.
Så kan nån hjälpa mig är jag tacksam!
 
Följande 3 är syskon och barn till Jonas Ericsson Grönlund.
Om Maja Stina(eller Maria)vet jag bara att hon var född 1814-06-29. Hon kan kallas Jonas(Jons)dotter eller Grönlund.
 
Brodern Sven Grönlund, f 1821-06-02, hittade jag först i Barkåkra, sen i Rebbelberga. Gift 2 ggr och får flera barn, bl a 2 tvillingpar, som jag har namn och födelsedata på, men som jag sen inte kan hitta mer om, och inte heller om honom.
 
Systern Cathrina, f 1819-04-29, har jag bara några få uppgifter om. Hon tycks ha flyttat med sin bror och bor möjligen hos honom i Rebbelberga. 1858 får hon en u ä dotter, som dör 1863. Sen hittar jag inget mer om henne.
 
Följande är okända
Johannes Grönlund d y f 1846, gift 1871-04-02 med Betty Wilhelmina Jonsson (Johnsson)  
f 1848, Väsby, Hultabo, far John Johnsson skomakare.
Johannes har varit utomlands innan han gifter sig. Nu blir han skomakarlärling.  
Deras 9 barn har jag hittat men ej deras föräldrar mer än Bettys fars namn
Vid ett barns dop återfinns Gunilda Grönlund, g m Anders Grönlund, son till Johannes Grönlund d ä. vilket tyder på att Johannes d y är släkt.
Gunilda och Anders är min mors morföräldrar.
Den yngre Johannes ålder passar ihop med den äldre Johannes Grönlunds övriga barn, varav ett ska heta Jonas, f 1844 ?, och som ska ha gått till sjöss som ung. Är förnamnet fel? Är han barn till Johannes den äldre och därmed bror till Anders Grönlund?
 
Carl Ludvig Grönlund f 1848-09-02 Ängelholm, gift 1873-08-29 (ev den 20:e, finns dubbla uppg om dag) med Bothilda Svensson med bror Sven Svensson i Landskrona
Carl benämns hållkarl. Hans hustru Bothilda är 1877 med på dopet av Sven Grönlunds - se ovan - yngsta barn Wilhelmina.
Carl Ludvig och Bothilda får 6 barn från 1874-1890. De två första är ett tvillingpar, flickor.
Har inte hittat uppgifter om förfäder
 
Ida Carolina Grönlund f 1870-03-10 gift 1893-04-03 med Martin Anton Malmström Frid, f 1871-07-03 i Glimminge Jonstorp, husar Ängelholm. Fader Carl Malmström tjenste dreng, moder Gustafva Persdotter
Ida är född u ä, moder Anna Mårtensdotter, piga, 33 år, Ängelholm
Var kommer namnet Grönlund ifrån? Det dyker upp först när Ida ska gifta sig.
 
Måns Grönlund Johansson f 1836-10-19 Håkansryd, Färlöv och Bonarp Färlöv, fader Johan Grönlund,  
gift med
1 1863-12-26 med Lena Kajsa Bergqvist f 1828
2 1875-07-18 med Hanna Nilsdtr f ca 1838
 
Tacksam för all hjälp och alla tips!