NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 augusti, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 augusti, 2013
Skrivet av: Jon Kahn skrivet 2011-01-30, 13:08
Hej,
 
Jag söker Wahlgren och antagligen också Kraus i Ängelholm.  
 
Charlotta Kristin Wahlgren var född i Ängelholm enligt lysningen i Stockholm (Klara) med Laurent Sjöberg 1816. Hon anges med olika födelseår i kyrkoböckerna - 1797, 1798 och 1799, mest sannolikt 1799-12-16 . Hon hade också antagligen en syster eller kusin som hette Wilhelmina Wahlgren född i Hedvig Eleonora 1802. Jag har tittat i Ängelhoms födeslsebok och hittar ett par döttrar (utan fäder angivna) till dejan Johanna Wahlgren som  Ingen heter Charlotta Kristin men den ena åtminstone Kristin. Kanske är Johanna samma som figuranten (dansösen) Johanna Wahlgren vid Kungliga Teatern i Stockholm. Jag tror det.
 
Johanna var (nog)dotter till bökarmästare Olof Wahlgren (eller Wallgren) och Lisa Kraus.De hade en dotter Johanna född 1776-09-05 i Ängelholm. Olof Wahlgren dog i februari 1781 i Ängelholm. Änkan Wahlgren och Johanna finns i mantalslängden fram till 1800. Kanske är föräldrarna till Johanna samma som Olof Wahlgren och Catharina Kraus som gifter sig i Landskrona 1771?? Detta är ännu inte helt klart för mig.
 
Mina frågor:
 
Är det rätt moder till Charlotta Kristin? Vilken av barnen är det i så fall.
Flyttade Johanna också till Stockholm och är hon samma som figurantskan? När dog hon?
Vet någon något om Olof Wahlgren och Lisa Kraus och deras ursprung? Namnen finns både i Ängelholm och Landskrona. Och vad gör en bökaremästare??
 
Många frågor alltså, kanske finns det svar på något.Kan därför någon hjälpa mig med något av detta vore det jättebra!
 
 
Jon Kahn