NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-30
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2006-11-25, 23:44
Hej Marcus !
Kul att du hittade kopplingen. Jag tror nog att det är Henrik själv som har koppling till Finland eller kanske Baltikum, de språken är nog rätt lika.
 
Som jag skrev så härstammar jag från en annan vävare i trakten, Bertil Burman. Jag kan ju i grova drag berätta hans levnad, så kan du kanske få tips...
 
Bertil Burman, född omkring 1669 i Reval enligt Ottarps katekismilängd 1740.
Får burskap som vävare i Köpenhamn 1705 Berthol Buurmand som vil være væver fød udi Lefland.
Får ett antal barn i Köpenhamn, bl.a. trillingar 1708.
Omkring 1710 flyttar han med familjen till Halmstad (i Halland). Här föds ytterliggare ett par barn och allt är frid och fröjd till 1725 då Bertil kommer hem en söndag förmiddag och hittar frugan tillsammans med en annan man på höloftet ...
Det blir skilsmässa och Bertil flyttar till Skåne och bosätter sig i Ottarp. Där gifter han om sig 1726 och får en massa barn till. Hans nya fru är 30 år yngre.
 
Som synes så flyttade han en hel del och det är ju möjligt att de höll till på de stora godsen och flyttade med herrskapen eller blev rekommenderade.
 
Om du hittar något om Henrik eller Sophia så hoppas jag att du skriver en rad om det.