NULL Skriv ut sidan - Ängelholm

Anbytarforum

Titel: Ängelholm
Skrivet av: Jon Kahn skrivet 2015-11-06, 20:23
Hej.
 
Tack för detta. Värdefullt. Se i Avbytarforum kring december 2012 för Klara församling för att se en diskussion om detta, inklusive bilder från bouppteckningen. I bouppteckningen  Stockholms rådhusrätt första avdelningen F1A:458 sid 102 efter Johanna Wahlgren anges att hon är änka efter Daniel Wahlgren. Det är nog då inte samma som Wallengren. Jag har alltså Johanna Wahlgren född i Ängelholm och en Charlotta Christin Wahlgren som är hennes dotter och också ska vara född i Ängelholm, kanske samma som ett av dejan Johanna Wallgrens barn. Hon föder också Birgit Christin 1798. Men jag kan alltså inte hitta Charlotta och Johanna efter 1800 eller vad som hände med Johannas andra barn. Det hela är mycket konstigt.  
Sedan föder Johanna Wahlgren cirka 4-5 barn till i olika församlingar, i Stockholm, alltid med fader okänd. Jag har sökt denna Daniel som Johanna skulle varit gift med kring 1800 och några år efter men kan inte hitta honom. Och kan som sagt inte hitta Johanna förrän 1804 i Hedvig Eleonora i Stockholm. Jag har gluttat lite i grannförsamlingarna och har inte funnit dem där. CC gifte sig sedan med Lars (Laurent) Siöberg från Kristianstad som också ska ha bott i Ystad, om det kan ge någon ledtråd.  
Wallengren kanske är ett sidospår. Han var kanske far till Caijsa Maria. Men han var guldsmedsgesäll och Lars Siöberg var också guldsmedsgesäll i början av 1800-talet men i Ystad. Kanske det finns ett samband ändå. Kan man hitta mer om Wallengren eller familjen??
 
Vänligen
 
Jon