NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-20
Skrivet av: Björn Rosenberg skrivet 2006-11-14, 11:37
Hej Maria!
 
Jag har en del anteckningar om styrmannen Jöns Witt i Åhus, hans hustru Eva Catharina Ripa och deras barn. Huruvida denne Jöns Witt är den samme som din skeppare Jöns Witt, vet jag inte. (Var har du stött på honom?) Jag har endast noterat titlarna skeppstimmerman när han gifte sig 1759, sjöman eller matros under åren 1759-68, sedan styrman 1772 och 1775 och åter sjöman 1776 och 1778. Vid sin död 1788 kallades han styrman.
 
Det fanns i Åhus också en annan Jöns Witt, som dog där 1770, med benämningen g. = gammal (som jag tolkar det), enl. uppg. 70 år gammal och således kanske född omkr. 1700 -- alltså tillhörande generationen före styrmannen. Denne äldre Jöns Witt kan mycket väl vara den samme som den g. = gamle (som jag tolkar det, inte Hr.) Jöns Witt, som du nämner var dopvittne 1762 när styrmannens tvillingpar döptes. -- Far och son??, med samma namn.
 
I Yngsjö, Åhus sn, fanns tydligen vid mitten av 1730-talet en ryttare Jöns Witt, alltså närmast tillhörande samma generation som den äldre Jöns Witt ovan (samme person??).
 
I tunnbindareämbetets i Kristianstad handlingar nämns en gosse Christian Jönsson Witt, född 1735, ej uppgift om var, som var son till en ryttare Jöns Witt och h. h. Marna Johansdotter, alltså ännu en Jöns Witt, som tydligen tillhörde samma generation som den äldre Jöns Witt i Åhus.
 
Styrmannens hustru Eva Catharina Ripa, född 1734 i Åhus, var enl. uppg. dotter till lanttullbesökaren Olof Johansson Ripa och hans 2. hustru Johanna Hiort. -- Om släkten Ripa kan läsas i Ripa, O.: Slägten Ripa. Karlshamn 1910, och om en släkt Hjort i Borgström, A.: Släkten Hjort från Albo härad. Kristianstad 1903.
 
Paret Witt - Ripa fick så vitt jag funnit tio barn under åren 1759-76, av dessa två tvillingpar. Av dessa barn var fem söner, vilka skulle kunna tänkas ha fört namnet Witt vidare. Emellertid uppnådde endast en av dem vuxen ålder och gifte sig; han var dock barnlös när han dog.
 
Har du f.ö. fått klarhet betr. dina Hove-förfäder??
 
Med vänlig hälsning
Björn Rosenberg