NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-12-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-12-07
Skrivet av: Sebastian Casinge skrivet 2007-04-12, 15:13
Tillfällighetsfynd i handskrivna anteckningar och avskrifter ur tidningar av Sven Larsson på kvarnen Persemölla i Skåne för år 1852 (det är särskilt Larssons egna betraktelser som är intressanta):  
 
Tidningen Folkets röst no 21 för lördagen den 11 december 1852 berättar enligt skrifvelse från Ystad
 
Framlidne herr kommercierådet och riddaren C. Lundgrens jordfästning försiggick härstädes i St. Maria k?rka sistledne fredagseftermiddag. Före liket prestafverade herr kammarherren Hallenburg, och före prosissionen som utgjordes af omkring trehundrade personer, herr gråsshandlaren P. Bergman och den aflidnes orden bars af herr dåcktor och ordensledamoten Berlin. Herr kontraktsprosten Grönvall förrättade likpredikan med jordfästningen, och sång utfördes från orgelläktaren af en del herrar och damer i staden. K?rkan var eklarerad, och likaså fönsteren vid Östergatan, torget och Västergatan, der liktåget gick fram.
 
Hvad skall man säga härom
 
Lundgren som varit tilltalad både för mord och rån, och om hvilken tidningen Freja, när han genom rekommendationer fick Nordstjernan, så träffande ?ttrade, att han erhållit Mordstjerne-orden. Han var inom hela skånska provinsen allmänt ansedd som en afsk?värd skurk. Detta omdöme sökte han fåfängt mildra genom de gåfvor han på sednare åren gjorde till välgörande inrättningar, förmodeligen af de penningar som hans anklagare inför domstol påstod honom hafva röfvat af en engelsman, kort förän skulle ha mördat sin dräng, och medbrottsling: och ändock såg man honom öfverallt krusas och uppbäras i lifstiden, likasom han nu med den största pomp och ståt följdes till grafven af flera hundrade personer, bland hvilka dock säkert icke en enda fans, som ej många gånger uttömt sig i förbannelser öfver hans framfarande vandel.
 
   Och hvarföre då en sådan h?llning. Jo, emedan mannen hade m?cket penningar och då är man i våra alltid hedersman. Sannerligen en vacker moral, som behärskar vår tidsålder.
 
   Emedan jag ännu har i friskt minne ett r?kte som var i omlop i Ystad år 1809 vill jag som eget tilläg här anföra
 
   Samma år blef mig C. Lundgrens namn först bekant. Han var då redan stor handlande vid dåvarande Östre port, och tillika engelsk konsul, och förblef det till sin ålderdom, han hade i flera år med sitt konsulat mycket att beställa, emedan här var ofrid med Frankrike och Danmark. Engelske kaparefart?g seglade ständigt omkring för taga franska och danska handelsfart?, hvilka de förde till Ystad eller Malmö, samt Götheborg. Alla af kapare till Ystad införda fart? med last lemnades till C. Lundgren hvilka han på auktion försålde. Han hade och uppdrag att inköpa all proviant till nemde kaparemanskap. Han hade då en i skrin liggande engelsk kassa som blef honom frånstulen i juni månad år 1809 och bestod i fem tusende riksdaler banko, skrinet hittades dagen efter uppbrutit på en nära vid till s?na gammal fästningsvall. Det sades att Lundgren besk?llade en sin dräng för stölden och med slag ville tvinga  honom till bekännelse. Men första eller andra aftonen derpå, blef drängens strupe i sängen afskuren med rakeknif, om hvilken händelse r?ckte blef utsprid att Lundgren var drängen mördare, hvarom ransakning blef hållen Lundgren frestad, men ingen vittnen som kunde derom rätteligen int?ga. Lundgren frikändes, och drängens lik blef dömd att begrafas på stadens östra betesmark. Men stadens samtlige drängar lätt göra kista några dagar efter tog upp sjelfspillingsliket, bar det en aftonstund in genom staden och begrof det i k?rkogården, der det utom något åtal fik förblifva. Att C. Lundgren hade begåt rån, eller var känd för skurkstreck har jag aldrig hört minsta r?ckte om, hvarför jag tror det vara osanning.