NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-04-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-04-30
Skrivet av: Caroline Guntur skrivet 2009-03-19, 17:02
Hej,
 
Jag hittade foljande information i Ystads Radhusratt & Magistrat, Ystads Bouppteckningar 1611-1854, BOUreg 3 (AD Online): Jacob Christian Strelow, Ystad, 1708, FII:16, sid 165. Var slar jag upp det nagonstans? Jag har bara hittat indexet. Strelow var handelsman i Ystad, och jag letar efter hans fodelseplats, samt hustru och barn, forutom dottern Anna. I Ystads Bouppteckningar av Otto Brenner sa ar foljande noterat: 7/9 1708 - JCS skall flytta till Danmark och Norge varpa hans losore varderas. Regementsfaltskaren Hillman har varderingar i boet. Ar det darfor hans bouppteckning finns med? eller dog han verkligen innan han flyttade? Jag trodde att Bouppteckningar bara gjordes efter nagons dod? Jag hittade ocksa noteringar om honom i Lunds Stifts Herdaminne 2:6, under svarsonen Per Ivarssons rubrik. Det star om en protest inlagd i Ystad Radhusratt i Augusti 1703, vilken jag har hittat, men sedan star det ocksa att man kan se vidare CEP och CE. Det ar ju tydligt att det ar nagon sorts myndighet, men vad star forkortningarna for? Tack!