NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-29
Skrivet av: Magnus Påhlsson skrivet 2004-12-22, 15:12
Hej Peter
 
I början av din insändare skriver du att Lars Jönsson och Ingeborg Börjesdotter gifte sig 1721 men i slutet så räknar du upp barnen där första barnet föddes 1714-01-18?! Det visade sig när jag sökte på Digiarkivs hemsida (http://www.digiarkiv.se) och deras vigselregister att Lars Jönsson och Ingeborg Börjesdotter vigdes 1710-02-18 i Ystads Sankt Petri församling. Troligen har du väl bara skrivit fel i din insändare men för att inte fler skall bli tillfälligt förvirrade så skickar jag in detta ändå.
 
Kan det vara så att även möllaren Lars Jönsson var född i Hedeskoga så att det är därför som även han fick tillnamnet Hedenskog??? Jag gör bara en parallell med Danmark och en av mina släktingar där som fick heta Ole Jenson Lundtofte eftersom han kom just från Lundtofte! Tydligen vanligt på andra sidan sundet att man skriver till orten i namnet. Skilde man i Skåne på rena släktnamn och tillnamn efter födelseorten? Fanns det kanske fler möllare som hette Lars? Så det bara var för att skilja dessa...  
 
Jag är rätt övertygad av det som du skriver här ovan att detta är frågan om två olika familjer och inte en. Ett dopfat har inte fel namn, när en av dem dessutom är präst! Och inte hade man heller glömt Handskmakaren som flyttade till Gotland när man gjorde inskription!! Nä två olika familjer är det säkert. Frågan är bara varifrån möllaren Lars Jönsson kommer ifrån!
 
Det finns en uppgift på Disbyt att möllaren skulle ha släktnamnet Skog men det får vara osagt tills källan är allmänt känd.