NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-29
Skrivet av: Peter Larsson skrivet 2004-12-21, 21:10
Hej forskare!
 
Har ett delikat bekymmer som, kanhända någon kan hjälpa mig på traven med.
 
Har en Ystadmöllare Lars Jönsson som 1721 gifte sig med Ingeborg Börjesdotter, dotter till Börge Pedersen och Anna Christina Lennartsdotter, välkända från Villie. Dessa makars barn heter - plötsligt - Hedenskog i efternamn.  
 
Som av en händelse har jag en Lars Jönsson Hedenskog, son till Jens Ingvarsen i Hedeskoga, som också avhandlats mycket högfrekvent här. Denne Lars Jönsson Hedenskog vore en ytterst tänkbar kandidat som Dorotheas make. MEN...:
 
I Ystads S:t Petri kyrka finns ett dopfat i silver, skänkt 1749, det vägde 87 1/4 lod. Dess inskription löd sålunda:  
Lars Jönson Hedenskog född i Hedeskoga By år 1663 dess Hustru Gertrud Johan Meyers dotter, född i Ystad år 1669 har förart detta Funtfat till S.Petri kyrka i Ystad Michaeli Dag år 1749. Des barn äro Johan Hedenskog Prest i Hellestad Dahlby och Bonnerups Församlingar d:o Jöns Hedenskog, köpman i Ystad. Dottren Elsa Helena haft en köpman Håkan Palm i Ystad.  
 
Samme Lars Hedenskog förekommer på ett flertal ställen bland Ystads bouppteckningar såsom  
förmyndare. Sonen Jöns var född 1701 i ystad och blev  1728 gift med Hedvig Tavenberg  
f.1698 i Karlskrona. Denne Jöns var en av de sex handelsmän som exporterade alun från  
alunbruket i Andrarum.  
 
För mig känns det som ett axiom att det är samme Lars Jönsson det handlar om men inskriptionen på silverbägaren kan ju ändå inte bära fel namn på barnen. De överensstämmer nämligen inte med möllaren Lars Jönssons barn, TROTS att flera av dessa senare i livet faktiskt bar efternamnet Hedenskog. Möllarens ungar var:
 
Börje Larsson. Handskmakare. Född 1714-01-18 i Ystad.  
Jöns Larsson. Född 1714-12-10 i Ystad.  
Nils Larsson. Född 1715-09-17 i Ystad. Död 1717-10-22 i Ystad.  
Nils Larsson. Hattmakare i Kristianstad. Född 1720-01-29 i Ystad.  
Anders (Andreas) Larsson Hedenskog. Handskmakare på Gotland. Född 1721-12-21 i Ystad. Gift 1747 i Ystad  
Anna Christina Larsdotter. Född 1724-03-29 i Ystad.  
Johannes Larsson. Född 1729-06-28 i Ystad (S:a Maria).  
 
Jag emottager med största tacksamhet alla funderingar kring fallet.
 
I övrigt ber jag om att få tillönska samtliga en God Jul o Ett Gott Nytt - om vi nu inte skulle höras dessförinnan!
 
Peter L.