NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-29
Skrivet av: Johan Lembke skrivet 2004-10-11, 23:52
Hej igen,  
 
Beträffande min post ovan: Jag har återigen gått igenom alla kyrkböcker (Genline) för perioden 1773-1789 i Ystads församlingar och lyckades faktiskt hitta en hänvisning till min anfader regementssadelmakaren Lembke i Ystad Födelse- och Dopbok under 1777. Han är dopvittne för mästaren Hinrich Peter Heidenfelts och Christina Fauts barn som föddes 1777-10-31 i Ystad S:t Maria. Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig att tyda texten om Lembke i denna dopnotis: GID 1424.130.43000. Tyvärr har jag inte lyckats klistra in denna bild från födelse- och dopboken 1777! [Min amerikanska mjukvara erbjuder av någon anledning inte samma alternativ som hemma i Sverige.]  
 
Som dopvittne åt samma par (som jag inte vet något om) förekommer senare medlemmar ur bagarsläkten Lemcke i Ystad, som är genealogiskt separat från min sadelmakarsläkt. T.ex. bagarmästaren Christopher Lemcke är senare dopvittne. [Min anfader regementssadelmakaren hette Christopher Lembke och invandrade till Sverige några decennier efter bagarsläkten.] Detta är också första gången som jag har funnit en antydan till att åtminstone dessa båda Christopher eventuellt hade kontakt och kanske umgicks med en familj som kanske väl kände dem båda. Kanske någon har en kommentar om detta med två skilda Lemcke/Lembke som dopvittne till samma par. Tack.  
 
Jag vill också passa på att tacka Carin Olofsson för hennes hjälp i detta sammanhang.